Har installerat ny hårddisk med WinXP och fått nätverksanslutning att funka via min router som jag sedan når adsl anslutet internet med, allt funkade. När jag sedan försökte få igång en bluetoth anslutning till min telefon mm så pajade jag vanliga nätverkets inställningar. Före fick jag normala dynamiska adresser från routern men nu får jag någet helt annat samt nätmask 255,255,0,0. Det är inte så att WinXP har installerat en ny nätverksanslutning, Bridge, som sammanknyter ditt vanliga NIC och din Bluetooth-anslitning? Om det ligger en Bridge så prova med att avinstallera den. Har du aktiverat "Erhåll en ip-adress automatiskt"? Det låter som att du får en adress ur serien som Windows tilldelar när ingen adress är angiven (eller man inte får kontakt med DHCP-servern). Är på jobbet nu och får testa mera när jag kommer hem. > <b>RickardD, din lösning kan vara åt rätt håll </b> Inget funkar För enkelhetens skull, prova att ändra från DHCP till statiskt IP, och se om allt isåfall fungerar som det ska. Kan ju isåfall vara din DHCP-server som fått sig en knäpp? Det går att tilldela en egen men den fungerar ej att ansluta med till insternet. Mnja! Hårdvaran är nog ok eftersom den gamla hårddisken sitterkvar i maskinen som "slave" och när jag byglar om dem så att den nya bkir "slave" får jag tillbaka den gamla installationen och då fungerar allt igen. Alltså bör fwlwt ligga i information som finns lagrad på den nya disken med sin installation. Klåpade mig troligen då jag la in blåtanden på den nya installerade disken. Före det funkade allt. Om du skriver "ipconfig /renew" i kommandotolken på den gamla disken som fungerar, får du något fel då? Tackar för allas hjälp, ni är fantastiska att ställa upp när man behöver hjälp.Problem med ip-adress
Har försökt med nästan allt och försökt få alla inställningar under "Nätverksanslutningar" att bli precis samma som på en annan dator som funkar mot samma router. "Router 3Com med 4 ingångar och trådlöst nät"!
Går inte att få det att funka trots att jag avinstallerat bluetothen mm.
När jag växlade tillbaka till gamla hårddisken funkade det direkt igen så alltså bör routen, nätverkskort och kablar vara ok.
Har testat med att avaktivera och aktivera men får då bara ett nytt knas ip-nummer och inte de vanliga av routen genererade.
Please, hjälp.Sv: Problem med ip-adress
Sv: Problem med ip-adress
/JohanSv: Problem med ip-adress
"Erhåll en ip-adress automatiskt"? finns väll bland nätverksinställning under TCP/IP ?och jag tror att jag fyllt i allt rätt där. Ska kolla mera eftersom jag får ip-adresser men felaktiga
RickardD, din lösning kan vara åt rätt håll men var hittar jag hur man avinstallerar ?
Som vanligt program eller ?
(Felet borde vara kopplat till det som hände när jag installerade bluetothen)Sv: Problem med ip-adress
Ett halvt 'long-shot', men det kan kanske vara rätt.
> <b>men var hittar jag hur man avinstallerar ?</b>
Högerklicka och välj uninstall eller deactivate eller något liknande.Sv: Problem med ip-adress
Finns inga rester (vad jag kan hitta) kvar av blåtandsnätet
Har bara en nätverksanslutning enligt datorn och den har fel ip-adress
t.ex 169.254.99.227
Om jag inaktiverar och aktiverar igen får jag nytt nummer men ej rätt
vill ha något typ 196.168.1.xxx som skall vara för min anslutning
Har kollat så inställningar under tcp/ip har dynamisk tilldelning. Alla parametrar verkar stämma ändå funkar det inte.
Snart bara format c: kvar och ominstallation.
Letade förtvivlat efter en systemåterställning men hitta ringet.
Kunde backat tillbaka till så som det såg ut före jag försökte installer blåtanden.
(eländes skit)
Please, hjälpSv: Problem med ip-adress
När jag sedan går tillbaka får jag den gamla felaktiga igen och det står även angivet "Automatisk privat adress" och även "Fast ethernet adapter"
På den dator som fungerar (denna jag använder nu för att nå internet) som går mot samma router så står det "Tilldelad ac DHCP" och även "Fast ethernet NIC"
Verkar som om du RickardD är inne på något som kan vara vägen till att lösa mitt problem. Har du fler tipps om att få igång DHCP:n ?Sv: Problem med ip-adress
Du får ingen adress tilldelad via DHCP och det fungerar inte med fast IP. Det låter som om att du har ett hårdvaruproblem, alternativt att ditt NIC är disablat.
Kan du prova att koppla in din dator nummer 2 på den kabeln som din nuvarande "trasiga" dator sitter i, för att utesluta hårdvaran? Det bör inte vara det, men för att vara på den säkra sidan.Sv: Problem med ip-adress
/JohanSv: Problem med ip-adress
Lyckades dock inte fixa det via era tipps.
Löste det genom Microsoft:s underbara funktion "Systemåterställning"
YES, YES, YES.
Nu funkar det igen!