Hej jag har en gammal 133mhz dator med windows 98 och en nyare med xp home. jag har ett fungerande nätverk med IPX/SPX protokoll men vill ha TCP/IP istället. Jag får det inte att fungera. Hoppas ni har något bra förslag på hur jag ska göra. Nu kan tänkas jag tar vatten över huvudet med på XP har dom plockat bort ipx/spx som protokoll, men som sagt - kommer faktiskt inte ihåg. Det finns säkert någon som kan svara på detta bättre än jag. Har blivit allt för ringrostig nu... Pelle J: Jopp, IPX stöds fortfarande, bland annat inom nätverksspel så används det mycket, vilket brukar resultera i att på varje "LAN" som jag och några andra kör så brukar jag få springa runt och installera det på alla datorer... :) hej lite problem. localhost fungerar på båda datorerna men att pinga datornamnet fungerar inte, när man gör det på xp-datorn så kommer det upp: Ping-begäran kunde inte hitta värddator (datornamn). Kontrollera namnet och prova igen. Hm... Har du brändvägg på datorerna? Det kan bli problem om du har en sådan... Det finns en i routern och sen har jag norton internet security. men xp:s inbyggda använder jag inte. i den gamla datorn har jag ingen vad jag vet förutom routern. Den kan du nog skippa helt, antivirus behövs bara, du har en bradbandsrouter (antar att det är en sådan du syftar på) som är "brandvägg" redan för innåtgående trafik... En extra brandvägg behövs bara ifall du vill vara extra petig på t.ex. utgående trafik, varför man nu skall det... Så... bara antivirus på, firewall av... :) jag testade med att inaktivera den och då fungerade det. ok då vet jag det, jo jag har en bredbandsrouter. Tack för hjälpen. tcp istället för IPX
Sv: tcp istället för IPX
petrus: Mitt förslag är att plocka bort alla tcp/ip saker ifrån den felande nätverksanslutningen, starta sedan om... När du har startat om, lägg till tcp/ip igen och se till så att den a) använder dhcp(dynamisk ip av t.ex. en annan dator i nätverket eller t.ex. en bredbandsrouter) eller b) en egen statisk ip... När det är klart så kan du testa att öppna en kommandoprompt ([win]+r, skriv cmd[enter])
När du har fått upp den så kan du testa med att skriva
ping localhost[enter]
och se ifall det fungerar... Om det fungerar så kan du testa med följande:
ping NAMN_PÅ_ANNAN_DATOR_I_NÄTVERKET
och se ifall det fungerar, och om det inte fungerar så kan du testa att pinga ip-adressen istället.
Återkom om det blir nå't problem... :)Sv: tcp istället för IPX
Det är rätt datornamn. När man pingar datornamnet från 98-an så kommer det upp: Okänd IP-adress (Datornamn)
Och det fungerar bara att pinga ip-adressen från xp-datorn, på 98-an så blir det begäran gjorde time-out.Sv: tcp istället för IPX
Ska jag prova att inaktivera norton internet security?Sv: tcp istället för IPX