Nu ere som så att min flickväns familj har lite problem med deras anslutning till Internet, och jag tog på mig att lösa det. Huvudfrågan är vad som menas med "en D-Link trådlös basenhet". Är det en accesspunkt (dvs samma som en trådlös switch), eller är det en NAT-router? För att du ska kunna koppla flera datorer mot internet så måste du 1) få flera IP av din ISP och då går det med bara en accesspunkt, eller 2) om du bara får ett IP av din ISP så måste du ha en NAT-router. Ok, tackar för det svaret. Låt säga att det är en accesspunkt, och att det bara kommer en IP till deras hus. Köp t.ex. en bredbandsrouter och sätt mellan bredband och accesspunkt Lite uppdatering: det sitter faktiskt en bredbandsrouter mellan bredbandet och accesspunkt en. Det verkar dock inte hjälpa, och det gissade jag också. Grejen är ju att det bara är en anslutning mellan bredbandsrouten och accesspunkten. Kan vara så den är inställt att bara ge ut till den bärbara MAC adress. >Grejen är ju att det bara är en anslutning mellan bredbandsrouten och accesspunkten. Problem med trådlöst nätverk och internet
Eller snarare så här:
De har en bärbar dator med ett D-Link trådlöst nätverkskort, och en D-Link trådlös basenhet. Båda heter något i stil med "Extreme G" eller något liknande, och har anslutningstypen 802.11G.
Basenheten är ansluten direkt till bredbandsuttaget. Tyvärr vet jag inte vilka det är som sköter anslutningen.
Hur som helst så kommer den bärbara datorn åt Internet utan problem genom det trådlösa nätverket.
Så här var det tills för någon vecka sen, då de köpte en ny stationär dator. De vill naturligtvis ha den kopplad till Internet också. De har nu köpt ett trådlöst nätverkskort från D-Link som också går på 802.11G. (först köpte de fel, men det är ju irrelevant).
Detta nya kort hittar nätverket, och får kontakt med det. Problemet är bara att datorn inte får någon ip-adress (den andra får en från DHCP, precis som den bör).
Frågan är nu helt enkelt vad som är fel.
Är det så att bredbandet kanske bara delar ut en IP-adress per anslutning?
Kan det i så fall vara kopplat till MAC-adressen (åtminstone temporärt)?
Något vettigt sätt att lösa det på annars?
Jag tror inte att de vill byta ut hela sin basstation. Kan man sätta en switch före den på något sätt?
Tacksam för alla svar.Sv: Problem med trådlöst nätverk och internet
Sv: Problem med trådlöst nätverk och internet
Skulle man kunna tänka sig att det går att ordna med någon extra komponent på någon sida om accesspunkten då?
Alltså: kan man slippa slänga den och köpa en ny NAT-router, och istället köpa till något mindre?Sv: Problem med trådlöst nätverk och internet
Sv: Problem med trådlöst nätverk och internet
Nu konstaterade vi dock att det enklaste kanske är att dra en kabel mellan bredbandsroutern och den stationära datorn, trots allt, och låta den bärbara vara trådlös.
Tack för tips hittills, återkommer senare om jag behöver mer hjälp.Sv: Problem med trådlöst nätverk och internet
Loggar du in på Accesspunkten så kan du lägga in en MAC adress.Sv: Problem med trådlöst nätverk och internet
Nu vet jag inte riktigt hur ajg ska tolka det där... Det sitter en kabel mellan dem, det stämmer, men anslutning, vad menar du med det?
En bredbandsrouter är ju i princip:
[WAN]
|
|
[NAT-del]
|
|
[Switch]
|
|
[LAN]
Så det spelar ingen roll hur många datorer du ansluter på en port där...