Jag har stora problem med min uppkoppling, den går ner nästan direkt när datorn startar upp. Jag kommer ut en kort stund innan den lägger av. När den väl gått ner så prövar jag att pinga nätverkskortet med "ping localhost", vilket går utmärkt. Men jag kan inte pinga modemet... Om jag då drar ur nätverkskabeln och stoppar in den igen så fungerar internet en kort stund igen innan den går ner. Vad får din dator för IP när du inte kan logga in? Vad har du för nätverkskort och vilken ISP? Har ADSL-uppkoppling hos Bostream (Bredbandsbolaget). Samma IP som förrut, har ingen inloggning utan det sker automatiskt av modemet. Uppkopplingen bara dör och när man drar ur kabeln och sätter tillbaka den igen så fungerar det igen. Modemet verkar fungera bra eftersom det går att surfa med den bärbara datorn utan problem. Kolla dels anslutningen med tptest (tptest.se), kolla sen även inställningen på nätverkskortet. Du har inte någon felkonfigurerad mjukvarubrandvägg som förhindrar DHCP-trafiken och gör att datorn tappar sin ip-adress? Testat att skriva "ipconfig" i en kommandoprompt när det slutat fungera och se om du har rätt ip-adress då? Problemet löst, det visade sig vara nätverkskortet. Lånade ett nätverkskort och prövade först, men det fungerade inte så jag uteslöt det, men vi köpte ett nytt nätverkskort på vinst och förlust och nu fungerar det. Uppkopplingsproblem
När jag sedan prövar att koppla in samma modem och samma nätverkssladd på min laptop så kan jag surfa hur länge som helst.
Kan meddela att jag precis formaterat hårddisken och installerat om XP på min stationära, men det hjälpte inte.
Kör ME på den bärbara.
Är detts skumt eller vad? Någon som har den blekaste aning om vad som kan vara fel?Sv: Uppkopplingsproblem
Sv:Uppkopplingsproblem
Nätverkskortet är ett Unex 10/100 Mbit PCI.
Är inte så jättehemma på dessa delar... Tacksam för svar.Sv: Uppkopplingsproblem
Välj egenskaper för din anslutning under nätverksanslutningar och välj konfigurera. Under någon av flikarna (kommer inte ihåg vilken) kan du ställa in duplex. Se till att du har 10 halv duplex. Högerklicka sen på din anslutning och välj reparera.
Funkar det inte efter det, kontakta din ISP för att kolla inställningarna.Sv: Uppkopplingsproblem
/JohanSv:Uppkopplingsproblem
Tack för hjälpen i alla fall.