Hej, >1, När man skapar kontroller i MFC (typ en textbox) kan jag då ändra i texten utan att skapa en super skum totalt ologisk variabel för den? och om det inte går varför måste man göra en variabel av kontrollen?Lite frågor om C++.net
Jag postar detta här i förhoppning om att jag postar det rätt :)
Jag har precis börjat med C++ jag övergår från basic vilket jag kunde ganska bra innan och jag har några nybörjar frågor som jag hoppas någon kan slösa lite tid på att svara på
1, När man skapar kontroller i MFC (typ en textbox) kan jag då ändra i texten utan att skapa en super skum totalt ologisk variabel för den? och om det inte går varför måste man göra en variabel av kontrollen?
2, Är det några större skillnader mellan C++.net och vanligt C++?
3, Om jag vill te.x. flytta en picture kontroll hur tusan gör jag då?Sv: Lite frågor om C++.net
På något sätt måste du ju namnge kontrollen om du skall komma åt den.
med hjälp av GetDlgItem kan du komma åt den utan att skapa en variabel men skall du göra det på många ställen underlättar det att ha den i en variabel.
>2, Är det några större skillnader mellan C++.net och vanligt C++?
Vad menar du med vanligt C++? Om du menar skillanden mellan managed C++ och C++ så är det ingen skillnad alls. Allt du kan göra i "vanlig" C++ fungerar i managed C++. Det är bara att ställa in kompilatorn på att generera MSIL kod så har du ett .Net program.
Sen är det naturligtvis skillnad mellan att använda .Net ramverket och MFC.
>3, Om jag vill te.x. flytta en picture kontroll hur tusan gör jag då?
Har väl inget med C++ att göra. Finns det inte en funktion som heter movewindow eller nåt.