Hej! kolla vad du har för ip-adsress. om du inte ligger i samma nätmask som andra datorer så kommer du inte att synas. Hej! Jag har rätt DNS, som jag skrev innan så kan jag surfa via samma nätverk som de andra är kopplade mot. Till och med pinga dem och får svar. Det enda är att jag inte kan se dem eller de se mig.Problem med nätverk
På mitt företag så har vi ett lokalt nätverk. Till detta har vi bredband. Vi har dels en brandväg samt en router som delar ut internet. Alla datorerna i nätverket har egna interna IP nummer.
Mitt problem är att jag för en tid sedan inte kan komma åt nätverket. Allt har fungerat som det skulle tills för en tid sedan då jag hux flux inte längre varken syns eller kan komma åt nätverket. MEN jag kan surfa. På min dator har jag nyligen installerat Norton Internet security men avinstallerade detta och installerade endast norton antivirus 2005. Och det verkar som att någon ting i min dator blockerar mig från nätverket.
Jag har kontrollerat i inställningarna för norton men har inte hittat något som jag anser kan hindra mig från att se nätverket.
Vi kör endast med gemensam arbetsgrupp och inte domänhantering.
XP:s brandvägg är också inaktiverad,
Är det någon som kan ge mig ett tips om vad jag skall undersöka.
/TyronneSv: Problem med nätverk
testa att skriva in tex. \\testserver (namnet på någon dator i företaget som delar ut något) och se om det går.
Prova att själv aktivera Dela ut FilerSv:Problem med nätverk
jag har samma nätmask som de andra och IP nurmret är rätt.
Om jag testar att skriva som du sa ex: \\Enterprise så får jag följande felmeddelande
"Det gick inte att hitta \\Enterprise, Kontrollera stavningen och försök igen."
Alla andra i nätverket ser varandra och mina mappar är utdelade som de skall vara. Det konstiga är att jag kan pinga till interna ipadresser och få svar direkt
/TyronneSv:Problem med nätverk
Jag undrar fortfarande om det inte är så att något i min dator blockera mig. Hur fungerar norton anti virus. Har den något liknande som Internet security har. DVs att det blockerar access till nätverk oim man inte konfigurerar att den skall lita på ip adresser inom ett visst intervall.
Det värsta är ju att jag har som utvecklare behov att komma åt servrar mm, d----t surt
/Tyronne