Jag har ett litet problem som jag skulle vilja lösa... Då har man suttit åtskilliga timmar framför datorn och försökt koppla upp sig på min ftp på bredbandsbolaget. Men det fungerar inte... Har kollat en massa tidigare forum om ftp. Men man hänvisar bara till Artikel [FTP - hur man använder det i VB ] Men det fungerar inte. Standardfråga #1: Vad får du för felmeddelande? Går det att ansluta med ett vanligt ftp-program? Hur ser din kod ut? Private Declare Function InternetOpen _Excel fil på ftp server???
Jag vill hämta en mening ord i från en Excel databas som jag lagt på min ftp server. När jag skriver användarnamn och lösenord och klickar på hämta skall den jämföra Användarnamnet och lösenordet med databasen och sedan hämta meningen och lägga den i en label...
"Excel Databasen"
[ID ] [Pass ] [Mening ]
[Kalle] [rft654] [Du är nu inloggad!]
Någon som har något förslag att komma med. Själv skall jag sätta mig ner och försöka klura lite men jag har ingen aning om hur jag skall gå tillväga.
Tack på förhand / Morgan
OBS! Använder "VB 6" om det är av betydelse...Sv: Excel fil på ftp server???
Sv:Excel fil på ftp server???
Vad menar du med att det "inte fungerar"?
Försöker du hämta filen via FTP? Var sparar du filen sedan du hämtat den? Hur försöker du öppna den?Sv:Excel fil på ftp server???
Sv: Excel fil på ftp server???
Lib "wininet.dll" Alias "InternetOpenA" ( _
ByVal sAgent As String, _
ByVal nAccessType As Long, _
ByVal sProxyName As String, _
ByVal sProxyBypass As String, _
ByVal nFlags As Long) As Long
Private Declare Function InternetConnect _
Lib "wininet.dll" Alias "InternetConnectA" ( _
ByVal hInternetSession As Long, _
ByVal sServerName As String, _
ByVal nServerPort As Integer, _
ByVal sUserName As String, _
ByVal sPassword As String, _
ByVal nService As Long, _
ByVal dwFlags As Long, _
ByVal dwContext As Long) As Long
Private Declare Function FtpGetFile _
Lib "wininet.dll" Alias "FtpGetFileA" _
(ByVal hFtpSession As Long, _
ByVal lpszRemoteFile As String, _
ByVal lpszNewFile As String, _
ByVal fFailIfExists As Boolean, _
ByVal dwFlagsAndAttributes As Long, _
ByVal dwFlags As Long, _
ByVal dwContext As Long) As Boolean
Private Declare Function InternetCloseHandle Lib _
"wininet.dll" (ByVal hInet As Long) As Integer
Private Sub cmdGet_Click()
'hINetSession = InternetOpen("MyFTPClient", 0, vbNullString, vbNullString, 0)
hSession = InternetConnect(hINetSession, "ftp://ftp.bredband.net", "21", "txtUser.text", "txtPass.text", INTERNET_SERVICE_FTP, 0, 0)
If FtpGetFile(hSession, "databas/test.txt", "lblText.caption", False, 0, 1, 0) = False Then MsgBox "Call to FtpGetFile Failed!"
Call InternetCloseHandle(hSession)
Call InternetCloseHandle(hINetSession)
End Sub
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Här kommer då lite kod. Jag har provat en massa varianter men med denna har jag kommit längst. När jag klickar på knappen Hämta så kommer det upp "Call to FtpGetFile Failed!" Betyder ju i alla fall att han utför någonting... Jag har bytt till en text- fil som jag försöker öppna i en label inuti programmet...
/Morgan