Hej, är lite nybörjare på det här med nätverk så jag tänkte be om lite hjälp. Jag är väl ingen guru på wlan heller men jag vet att krypteringen skäl hastighet och alternativet ingen kryptering kanske inte är att tänka på om man har många nära och anonyma grannar. Dålig mottagning på W-lan
Tänkte koppla upp två datorer trådlöst mot mitt BBB 8/1 adsl abbonemang. Båda datorerna kör Windows Xp.
Jag har köpt en Zyxel 660HW router och två st Zyxel G-360 pci kort till datorerna.
Allting fungerer bra med uppkopplandet, båda datorerna kommer ut på nätet. Det stora problemet är signalstyrkan. Även om datorerna inte står mer än ca 5-7 m (fågelvägen) från routern så har jag väldigt låg styrka, hastigheten mellan datorerna och routern är inte mer än ca 20 Mbit/sek. Det är också stor skillnad mellan datorerna (som står bredvid varandra) på signalstyrka, dator #1 ligger mellan 48-54 Mbit/sek och dator#2 på 11-20 Mbit/sek. Jag har även laddat ner firmware till routern som skall uppgradera den till 125 Mbit/sek.
Den ena datorn, #2, vill också gärna koppla ner sig lite då och då vilket är väldigt irriterande, det konstiga är att det är den som har bäst signalstyrka....
Jag har gömt Essid och har en 64 bits nyckel för att komma in på W-lan nätet.
Finns det något man kan göra för att höja sinalstyrkan, eller har jag helt enkelt köpt fel grejer???
Det blev många frågor men jag är tacksam för svar.
Mvh
Martin (nybörjare på nätverk)Sv: Dålig mottagning på W-lan
Men det här med signal styrka har jag även märkt på mitt wlan. Min bärbara har lågt även om jag står precis vid sidan av basstationen.
Jag tror att det kan ha med kortet att göra. för till min bärbara klarar kortet 100mb/s och till de stationära har jag 56mb/s och dom har alltid signalstyrka Utmärkt. Men som sagt det är en teori. Hoppas att det kan hjälpa dig.
Mvh
Kjell