Jag har experimenterat lite med en connection class jag hittat på internet men en rad kod vägrar köras Eftersom att vi inte vet vad det är som går snett så antar jag att problemet är följande: Menar du information som i hela koden för klassen eller skillnader mellan projekten? Tja, jag vill veta vad det är som inte går att köra; går det inte att kompilera? Får du något felmess? Jag såg nyss en tråd där du föreslog just en klass liknande den jag hittat.. Nej, jag har dock letat efter någon som kan vara tillagd i det första projektet men hittar inget.. kanske borde ta mig en nogrannare titt. Hm... Jag har inte vb 6 längre, men visst, jag kan titta. Men innan det vill jag veta vad som går snett, det finns så mycket som kan gå snett... Får du något fint felmeddelande eller något liknande? Jag ska göra ett försök att förklara i detalj.. Läggs alla till som active-x kontroller i toolboxen? Om ja så är det inte någonting annat tilllagt än en CommonDialog control. Det tycker jag låter skumt. Då MSWinsockLib är ett bibliotek. Det bör därför finnas en referens under referenser eller komponeter som detta bibliotek ligger under. Testa och lägg till referenser till Microsoft Winsock Control 6.0. Kan behöva använda brows knappen och manuellt lägga till: C:\WINDOWS\system32\Mswinsck.ocx :-O Det gick ju...MSWinsockLib
i andra projekt än i orginal projektet. Det bara går inte, jag har jämnfört alla inställingar så gott jag kan
Koden som inte vill köras är.. det fungerar som sagt perfekt i orginal projektet men inte i något annat projekt.
Vad är det som är fel?
Private Sub Class_Initialize()
'On Error Resume Next
Set Winsock = New MSWinsockLib.Winsock
End Sub
,AlexMihajSv: Klasser
När jag exekverar koden hoppar det ut gröna smurfar ur högtalarna. (lite överdrivet, men det behövs mer information för att diagnosticera felet :) )Sv:Klasser
Tack för svaret förresten :-)Sv: Klasser
Sv:Klasser
Jag har lite svårt att förklara mig, jag har försökt att bara ta ut klassen för att ta hand om all trafik men
som sagt har jag inga framgångar. Du kanske vill ta en titt på hela projektet?
Isf kan jag maila detSv:Klasser
Sv: Klasser
Om jag bara rätt och slätt lägger till Connection, Connections och ConnectionEvents klass modulerna till
ett nytt projekt får jag problem med att köra för att "User-definded type not defined"
Detta är koden som blir fel.
Dim WithEvents Winsock As Winsock
Jag löste problemet enkelt med att lägga till Winsock kontrollen i components listan för projektet.
Detta är inte så i orginal projektet.. det går att köra koden UTAN att lägga till winsock kontrollen i listan.
I general delen av formen lägger jag
Option Explicit
Option Compare Text
Dim WithEvents Server As Connection
Dim WithEvents Connections As Connections
Private Sub Form_Load()
Set Server = New Connection
Set Connections = New Connections
Server.LocalPort = 2468
End Sub
Det är nu jag får problem...
Private Sub Class_Initialize()
'On Error Resume Next
Set Winsock = New MSWinsockLib.Winsock
End Sub
Denna koden ligger i Connection klassen och tydligen är det "Invalid use of New keyword"
Detta finner jag ingen annan lösning på än att istället för att ta klassmodulerna från orginal projektet
och lägga i det nya så behåller jag en kopia av orginal projektet och skalar av allt annat utom klass modulerna.Sv:Klasser
Tack så Mycket alla som bidragit till tråden och ett speciellt tack till Andreas Hillqvist för att komma med lösningen.