Hej Jag kan rekommendera d-link 4300. 604 brukar strula en massa tyvärr. 4300 är lite dyrare, men plug-n-play funkar verkligen där. Bara att mata in kabeln så funkar det. D-Links 604 har inte haft något vidare rykte, en enkel googling borde kunna hitta en massa problem. Men de kanske har löst de på senare modeller. Köp inte den routern, krånglar bara enligt egna erfarenheter. Har även en trådlös D-Link nu och den krånglar också. Jag tänker inte köpa en D-Link igen, har bättre erfarenheter av t.ex. Netgear. Men jag har som sagt inte något bra statistiskt underlag där man kan göra generaliseringar att D-Link skulle vara ett dåligt fabrikat vad gäller bredbandsroutrar. Men tillräckligt för att jag ska hålla mig borta från dem. vad tycker ni om detta, Hej behöver tips angånde välja rätt router
Jag vill köpa följande router för att ansluta två datorer till internet för första gången.
Jag har fast ip adress hemma och fick en tips att man måste tilldela den fasta ip-adressen till Routern och sen tilldela två andra ip-adresser till datorerna.
1-Jag vet inte hur man fixar detta. ?
2. är följande router rätt grej?
3. är de två ip-adresserna fasta eller dynamiska?
4- vilka är de två ip-adresserna?
tack för er hjälp
------------------------------------
här är Routern som jag ska köpa
DI-604 är instegsmodellen i D-Links sortiment av bredbandsrouters. Hög funktionalitet med enkel installation, föräldrakontroll och fördelaktigt pris gör DI-604 bredbandsroutern för hemmet eller det lilla kontoret.
- Inbyggd DHCP server
- 4-portars switch
- 10/100Mbps full duplex WAN-port
- NAT firewall
- Föräldrakontroll (innehållsfiltrering)
- VPN pass through (PPTP, L2TP, IPSec)
- Universal Plug & Play (UPnP)
- Webbaserad konfiguration
Kräver fast internetanslutning tex Bredbandsbolaget eller Ethernet-anslutet ADSL/Kabel-modem med tillhörande bredbandsabonnemang. OBS! Fungerar ej med USB-anslutet ADSL/Kabel-modem. Sv: behöver tips angånde välja rätt router
Ipadresserna delar routern ut automatiskt till dig. Du kan sätta fast med om du vill. Instruktionsboken som följer med visar med bilder exakt hur du ska göra. En fin egenskap med den är att du kan prioritera trafik när du blir lite mer avancerad. Men ska inte förvilla dig med alla funktioner. Dock rekommenderar jag den framför 604.Sv:behöver tips angånde välja rätt router
Jag har precis köpt en D-Link dgl-4100, det är samma maskin som 4300 fast utan trådlöst nätverk. Betalade 690:- på Siba, helt klart den bästa router jag haft. Och ruskigt bra throughput.
Totalt klockren lägg hellre till och få den, men lita inte på priserna på tex pricerunner. Den finns betydligt billigare än via tex denna länken http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=DLDGL-4100Sv: behöver tips angånde välja rätt router
Sv:behöver tips angånde välja rätt router
ser bra ut och billigt
http://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Compare.aspx?Add=SMC7004VBRSv: behöver tips angånde välja rätt router
Jag kan varmt rekommendera Netgears olika routrar, både trådbundna och trådlösa. Jag har en liten 4 portars router med alla de egenskaper som D-linken (604) har. Netgearen blir dessutom inte lika varm som D.linken plus att överföringshastigheten är både högre och stabilare. Om detta inte passar så är nästa alternativ Linksys som gör mycket bra nätverksprodukter, dock är de något dyrare.
Min netgear betalade jag ca 400 kr för.