Hej, Vilka inställningar har du? Om du kör kommandot netstat -a -n, hur ser det ut då? Jag har bara använt "listen" och "localport" för att ansluta i servern, och "RemoteHost" + "RemotePort" + "Connect" för att etablera anslutning till klienten. Det är ingen brandvägg mellan datorerna som blockerar trafiken då? Mycket möjligt att en brandvägg saboterar anslutningen, men öppnar inte winsock en port då: Hittade problemet - jag refererade till min ip-adress i hemnätverket. Jag var tvungen att omdirigera inkommande anslutningar från routern till datorn. Winsock, endast lokalt...
Jag har programmerat en klient samt en server och har placerat dessa på två datorer i mitt hemnätverk. Vid en första anblick fungerar anslutningen perfekt - jag når servern, och servern når mig. Problemet uppstår då jag skickat servern till en utomstående dator och försöker ansluta. Jag får inget felmeddelande utan det fungerar bara inte.
MSWINSCK.OCX är installerat och jag har "godkänt" programmet på den utomstående datorn, någon som vet vad som hänt mig?
//HASv: Winsock, endast lokalt...
Sv:Winsock, endast lokalt...
Jag är dessvärre inte bekant med netstat men ska ge det ett försök efter lite googlande.Sv: Winsock, endast lokalt...
/JohanSv:Winsock, endast lokalt...
----------------------------------------------------
Private Sub Form_Load()
Win1.RemoteHost = "111.111.1.111"
Win1.RemotePort = "11111"
Win1.Connect
anslut
End Sub
Private Sub anslut()
Win.LocalPort = 9999
Win.Listen
End Sub
Private Sub win_ConnectionRequest(ByVal requestID As Long)
Win.Close
Win.Accept requestID
Jag "godkänner" som sagt programmet vid start då det ber om tillåtelse, måste jag lägga till någon kod?Sv:Winsock, endast lokalt...