Jag har två Laptops som var för sig fungerar med anslutning till Internet via ADSL. För att inte behöva koppla om kabel till modemet beroende på vilken dator som skall ansluta tänkte jag använda en Ethernet Hub. I min enfald trodde jag att det bara var att ansluta kabeln från respektive dator till Huben och en kabel från Uplinks uttaget i Huben till modemet. Det fungerar med en dator ansluten, men försöker jag ansluta den andra datorn också kommer meddelande om konflikt. I en av instruktionshäftena till PC-kortet finns omnämnt att har man Win98SE och upp kan man lada en komponent som heter Internet Connection Sharing, men jag har Win98FE och där finns inte denna möjlighet. Är det någon som har tips om hur man kan ansluta båda datorerna samtidigt? Vad du har gjort är att kopplat ihop ditt nätverk fysiskt, och på Ethernet-nivå. Vilket ju fungerar. Vad som däremot inte fungerar för dig är på IP-nivå. Vad du vill uppnå är att ha ett nät hemma hos dig och ett nät "där ute" som är Internet. För att dela på två nät på IP-nivå så behövs en router, eller i dagligt tal, en bredbandsrouter. Enligt de uppgifter jag har så är det modem jag använder, SpeedStream 5600, en ADSL Router. Ska det fungera utan någon särskild konfigurering utöver den som är gjord vid anslutning till min Internet server (Telefonica)? Här är ju bland annat DNS angivet medan IP-adress erhålles automatiskt. Teoretiskt sett borde du kunna tilldela 2 ip-nummer till nätverkskortet i den ena datorn (där det ena är ett privat) om nu detta går med Win98. Sedan skaffar du en programvara som routar trafiken från den andra datorn. En gång i tiden var det WinGate som var störst här, hurvida det klarar att routa på ett kort vet jag inte. Om du har en PC med 2 nätverkskort i ansluter du ena kortet till ADSL och det andra till uplink på hubben samt aktiverar internet anslutningsdelning (tror jag det heter). Om du inte vill ha en 'server' går det att koppla ADSL till uplink på hubben, men kan man bara komma åt internet från en pc i taget (så har jag här hemma, men då behöver jag bara byta dator mot internet en gång i veckan ungefär) Du behöver inte installera någon programvara på datorena.ADSL via Ethernet Hub
/lgpSv: ADSL via Ethernet Hub
Gå in i din favoritdatorbutik och fråga efter en bredbandsrouter så är problemet löst!Sv: ADSL via Ethernet Hub
/lgpSv: ADSL via Ethernet Hub
Detta borde fungera, men har du inte jättekoll på hur det fungerar ska du nog inte ge dej in på det för det kommer garanterat inte fungera på första försöket...;-)
/JohanSv: ADSL via Ethernet Hub
/johan/Sv: ADSL via Ethernet Hub
Koppla in routern och datorerna till hubben.
På båda maskinerna ser du till att dom använder DHCP.
Se till att routern är konfigurerade som DHCP-server.
Din router hittar du här:
http://support.efficient.com/drivers/drivers/pdfs/5600qs.pdf
/Janne