Jag har ett problem med mitt hemnätverk. Har en D-Link router och tre datorer som alla är kopplade till den. Får du inte en diskett du skall köra på alla datorer i nätverket? Har du gjort det? Ligger datoren i samma arbetsgrupp? Nu var det iofs ett tag sen jag testade sist, men ja, jag fick en diskett, och skrev "Hemma" som arbetsgrupp. Om inte pingen går fram låter det som om du har brandvägg aktiverad, kolla så att du inte aktiverat brandvägg på dom 3 datorerna. Egenskaper på nätverksanslutningen, fliken avancerat. Kan du inte se XP-Prof från XP-Home så kan det ha med att man måste lägga till den användare som ska få behörighet i XP-Prof, den släpper inte in någon annars. Aha! Brandväggen.. jo visst har jag den! Brandväggen på routern skall du inte röra, då kan ju folk göra dumheter och det vill du ju inte. Du skall istället sätta ditt lokala IP tex 192.168.1.* i "trusted zone" dvs att dom kommer åt varann utan att behöva passera brandväggen. Sen när dom går ut på internet så skall även dom anv brandvägg. I hjälpen står det att "Brandvägg för Internet-anslutning kan inte aktiveras på privata anslutningar på värddatorn för Internet-anslutningsdelning." Ev får ngn rätta mig nu...... Jo, det stämmer nog det du säger, men jag kan inte hitta nån inställning på routern där man bestämmer någon "trusted zone". >>>>Jag har en webserver på en Pro-dator, och den fungerar från Home-datorn, med nätverkets interna IP till Pro-datorn.>> Jag tror att du har problem med NetBIOS! Din router bör inte ha några inställningar för "trusted zone". De flesta (typ alla vad jag vet) bredbandsroutrar har helt öppet för kommunikationen inom LANet. Den funkar som en vanlig switch lokalt så den bör inte ställa till några problem alls. Ok... här kommer resultatet... jag har hållt på och trixat med det, så något har förändrats. Tack for ett bra diagram! Ok... i bredbandsroutern så har jag ställt in att den funkar som DHCP-server. > <b>Ok... i bredbandsroutern så har jag ställt in att den funkar som DHCP-server. Hmm... i och med att det är xp så har jag så dålig koll på var allt finns. Ojoj vad mycket skräp! :-) Frågan är om min dator är helt vrickad eller vad det är frågan om här... Jag testade nu en annan grej. Jag tog bort "Anslutning till lokalt nätverk" från bryggan. Usch... nu har det hänt mer grejer... Om jag tittar i routern ser jag att det skapas en ny MAC-adress varje gång man aktiverar eller avaktiverar bryggan. Alla dessa får ett ip tilldelat sig. Du verkar ha riktigt skojjigt! :-) ><b>Du verkar ha riktigt skojjigt! :-)</b> >> <b>Du verkar ha riktigt skojjigt! :-)</b>Nätverk vill inte godkänna en dator
Det är olika nätverkskort i alla datorerna, men bredbandet är utdelat till alla tre, och det funkar utmärkt.
I de två äldsta datorerna har jag XP Pro, och i den nyaste XP Home.
Nu är det som så att om jag försöker skapa ett "vanligt" nätverk mellan dem så hittar Pro-datorerna varandra, men den med Home fixar det inte. Det är alltså den nyaste (typ 4 månader gammal), som inte kan hittas av de två äldre (den äldsta är 3 år gammal).
Misstanken är att det är skillnaden Pro/Home som gör det, men det låter ju helt vansinnigt. Har tänkt att dra in en annan, ännu äldre, dator som ska stå som server nånstans. Är det någon som vet om den skillnaden skulle kunna ge problemet?Sv: Nätverk vill inte godkänna en dator
Sv: Nätverk vill inte godkänna en dator
Grejen e att när jag pingar datorn så blir det "Begäran gjorde timeout". Det konstiga är att det blir samma sak när jag pingar datorn som hittas i nätverket. Jag hajar ingenting.Sv: Nätverk vill inte godkänna en dator
/johanSv: Nätverk vill inte godkänna en dator
Det finns även en intern brandvägg i XP som kan vara bekymmret, jag har inaktiverat den eftersom jag har en annan brandvägg.Sv: Nätverk vill inte godkänna en dator
Och jag har dessutom en inbyggd brandvägg i routern.
Men det borde ju räcka att öppna vissa portar... Jag återkommer =)Sv: Nätverk vill inte godkänna en dator
Intanätet skall ju kunna "prata" med varann utan inblanding av routern ellerhur?
/johanSv: Nätverk vill inte godkänna en dator
Har jag en sån, månntro? Min router sköter ju uppkopplingen, och fungerar själv som en nod i nätverket.
Sen funderade jag lite på det där
>Kan du inte se XP-Prof från XP-Home så kan det ha med att man måste lägga till den användare som ska få behörighet i XP-Prof, den släpper inte in någon annars.
Jag kan varken se Home-datorn från någon av Pro-datorerna eller vice versa.
Och jag har inte gett någon behörighet till nån användare, men Pro-Pro funkar ändå.
Jag har en webserver på en Pro-dator, och den fungerar från Home-datorn, med nätverkets interna IP till Pro-datorn.
Alla ligger i samma arbetsgrupp.
>Du skall istället sätta ditt lokala IP tex 192.168.1.* i "trusted zone" dvs att dom kommer åt varann utan att behöva passera brandväggen.
Något sånt finns inte på routern.
Men det jag säger är ju också att nätverket redan funkar mellan två datorer, utan att det går att pinga mellan dem.Sv: Nätverk vill inte godkänna en dator
Men om inte ping fungerar så är det ngt som spärrar pingen, ping är ju ett doskommando som skall fungera utan problem på en RÄTT konfigurerad data. Så ett problem tror jag fortfarande har med brandvägg att göra.
>>Jag har en webserver på en Pro-dator, och den fungerar från Home-datorn, med nätverkets interna IP till Pro-datorn.>>
Detta är ngt helt annat det fungerar även med brandvägg om INTE port 80 är blokerad.
Ang trusted zone så borde det finnas även i din router, det är ju så brandväggar fungerar. Tillåta trafik inom men spärra trafik utifrån. Default skulle jag gissa att 192.168.* ligger i trusted zone.
/johan
Sv: Nätverk vill inte godkänna en dator
Och det förändrar inte faktumet att jag faktiskt får nätverket att fungera mellan två datorer.
Men visst, funkar port 80 men inte ping, så måste det ju vara NÅGOT som hindrar. Problemet är ju bara att jag dels inte hittar nån XP-brandvägg, dels inte kan hitta några inställningar på routern. Men det intressanta är ju hur det kan fungera mellan två datorer men inte till den tredje.
Detta kan man välja på LAN-delen av routern:
---
LAN Settings
Please setup the IP address of the DI-604. The DI-604 can be setup as a DHCP Server to distribute IP addresses to the LAN network.
LAN IP Address [192.168.0.1]
Subnet Mask [255.255.255.0]
Domain Name []
DHCP Server [Enabled]
IP Pool Starting Address [192.168.0.100]
IP Pool Ending Address [192.168.0.199]
Lease Time [1 hour]
---Sv: Nätverk vill inte godkänna en dator
>>Detta är ngt helt annat det fungerar även med brandvägg om INTE port 80 är blokerad.
Jo, jag vet, jag bara menar att det går att ansluta mellan datorerna, men jag kan till exempel inte kolla på utdelade mappar mellan datorerna.
Det konstiga är att jag nu har lyckats slarva bort internetanslutningen på den här datorn (Pro-dator). Jag kan beskriva vad jag ser i "nätverksanlutningar".
Förut var det:
Internet-Anslutningar
Internet-anslutning
överst.
Nu är det bara
Anslutning till lokalt nätverk
Nätverksbrygga (Nätverksbrygga) 4
1394-anslutning
Jag hajar ingenting...
PS. Stort tack för hjälpen alla hittills... även om det inte är löst...Sv: Nätverk vill inte godkänna en dator
Kan du testa att från varje dator i nätet pinga de andra datorernas IP-nummer?
Kan du testa att från varje dator i nätet pinga de andra datorernas datornamn?
Ping från dator1 till dator2 (IP)
Ping från dator1 till dator3 (IP)
Ping från dator2 till dator1 (IP)
Ping från dator2 till dator3 (IP)
Ping från dator3 till dator1 (IP)
Ping från dator3 till dator2 (IP)
Ping från dator1 till dator2 (Datornamn)
Ping från dator1 till dator3 (Datornamn)
Ping från dator2 till dator1 (Datornamn)
Ping från dator2 till dator3 (Datornamn)
Ping från dator3 till dator1 (Datornamn)
Ping från dator3 till dator2 (Datornamn)
Och posta resultatet här?Sv: Nätverk vill inte godkänna en dator
Däremot kan XPs brandväggar ställa till det en hel del. Ett tips som inte har nämnts är att skriva tex. \\192.168.0.1 i "Kör" och se om du kommer åt datorerna den vägen. Sen vet jag inte hur XP gör men i äldre Windows måste man ju dela ut något för att kunna se datorerna i nätverket.
Lycka till med mysterierna!
/ DavidSv: Nätverk vill inte godkänna en dator
Det senaste jag gjorde på Dator 1 var att köra guiden "konfigurera hemnätverk" (för typ 10:e gången). Då försvann Internet-Anslutningar från Nätverksanslutningar, men Internet fungerar ändå...
<code>
IP:
Till
Från | Dator 1 | Dator 2 | Dator 3 |
--------------------------------------
Dator 1| <1ms | timeout | timeout |
Dator 2| <1ms | timeout | timeout |
Dator 3| <1ms | timeout | timeout |
hmm... verkar helmysko
Datornamn:
Till
Från | Dator 1 | Dator 2 | Dator 3 |
--------------------------------------
Dator 1| <1ms |hittar ej|hittar ej|
Dator 2|hittar ej| timeout |hittar ej|
Dator 3|hittar ej|hittar ej| timeout |
</code>
Dator två och tre hittar alltså inte sig själva med pingen, men känner till sina datornamn.
Nu kollade jag extra noga överallt. Dator 1 kan hitta allt som dator 2 och 3 delar ut, men de kan inte hitta något som dator 1 delar ut.
Att jag alltid ska ha såna bekymmer med nätverk... =(
Några förslag? Jag kan gärna bidra med mer information.Sv: Nätverk vill inte godkänna en dator
Det verkar helmysko detta. Men, du har en D/Link bredbandsrouter alltsa behover du inte halla pa med wizards for att konfigurera ditt natverk.
Min rekomendation ar att du plockar bort allt saom har med natverk att gora och borjar om fran borjan. Lat dina WinXP fa IP-adressera av den inbyggda DHCP-servern i din D-Link sa tar vi det sedan darifran!Sv: Nätverk vill inte godkänna en dator
Varje nätverkskorts MAC-adress har en intern IP tilldelad till sig (192.168.0.120, 153, 169).
Vad ska jag göra nu?
Avinstallera nätverkskorten på datorerna?Sv: Nätverk vill inte godkänna en dator
Varje nätverkskorts MAC-adress har en intern IP tilldelad till sig (192.168.0.120, 153, 169).</b>
Perfekt!
> <b>Vad ska jag göra nu?</b>
> <b>Avinstallera nätverkskorten på datorerna?</b>
NIC behöver du inte avinstallera! Bara om det finns något junk kvar från de disketterna du kört in!
Protokollmässigt så ska det vara TCP/IP, Client for Microsoft Networks och File and Printersharing for Microsoft Network.
Kolla även under TCP/IP => Advanced => WINS => Enable NetBIOS over TCP/IP.
Kolla så att alla tre datorerna är med i samma workgroup.
Kolla så att alla tre datorerna har sina firewalls inaktiverade.Sv: Nätverk vill inte godkänna en dator
> <b>NIC behöver du inte avinstallera! Bara om det finns något junk kvar från de disketterna du kört in!
Protokollmässigt så ska det vara TCP/IP, Client for Microsoft Networks och File and Printersharing for Microsoft Network.</b>
Ok... om jag öppnar Nätverksanlutningar på dator 1 (den som verkar funka på alla sätt) så är det indelat i två delar; "Internet-gateway" och "Nätverksbrygga". Under Nätverksbrygga ligger tre rader;
-"Anslutning till Lokalt Nätverk" med enhetsnamn "Accton EN1207D-TX PCI Fast Ethernet Adapter"
-"Nätverksbrygga"
-"1394-anslutning"
Om du nu tittar på
http://mongoniklas.kicks-ass.net/images/natverk1.gif
till natverk4.gif
så ser du inställningarna jag för upp under "Avancerade inställningar".
På dator 2 (den med XP home) är det uppdelat likadant med "Internet-Gateway" och Nätverksbrygga. Tittar man nu på avancerade inställningar så finns både Client och File/printer med, men IPX/SPX/NetBIOS finns inte. Å andra sidan så är det inte ikryssat med TCP/IP (precis som på dator 1).
På dator 3 så finns inte 1394-anslutningen och inte nätverksbryggan. "Anslutning till lokalt nätverk" finns dock, och om man kollar på avancerade inställningar där så är TCP/IP och IPX/SPX/NetBIOS ifyllt.
Behöver man nätverksbryggorna? Förut tyckte jag inte det var nåt konstigt, men faktum är ju att jag sitter på ett enda nätverk... Internetanslutningen funkar ju bra på dator 3.
> <b>Kolla så att alla tre datorerna har sina firewalls inaktiverade. </b>
Jag har kollat på detta, men jag kan hur jag än letar inte hitta en sådan inställningsmöjlighet...
PS.
Tack än en gång för hjälpen
DSSv: Nätverk vill inte godkänna en dator
<b>Internet-gateway.</b>
Den har du för att din 'bredbandsrouter' har stöd för uPNP. Denna bör du se på alla datorerna, eftersom att de är WinXP. Även WinME har stöd för uPNP. Denna funktionen ska inte ha någon som helst inverkan på ditt nuvarande problem.
Skulle du inte se den på alla så kan du lägga till stödet i Control Panel => Add/Remove Programs => Add/Remove WIndows Components => Networking Services => Universial Plug and Play.
<b>Nätverksbrygga</b>
Eller Network Bridging som det heter på en engelsk WinXP. Vi tänker oss att vi har endast en dator vid namn PC1 som är ansluten direkt till Internet via en vanlig TP-kabel. Denna dator har, precis som du, även en IEEE1394 (Firewire). Nu kommer det en kompis hem med en laptop, som heter PC2, som också vill surfa. Du har bara en koppling till Internet, och ingen hubb/switch. Lösningen kan då vara att koppla en Firewire-kabel mellan PC2 och PC1, på så vis får man kommunikation mellan de två. För att sedan PC2 ska kunna ta del av PC1s Internetuppkoppling så kan man "brygga" de två interfacen, NIC och Firewire.
Detta är inte heller något du vill göra, så du kan lungt disabla bryggorna på de datorer där den dyker upp.
<b>1394-anslutning</b>
Jag har aldrig använt Firewire själv, men ser ingen anledning till att dne inte kan vara kvar, i synnerhet om du plockar bort bryggorna.
<b>IPX/SPX</b>
Detta är Microsofts variant av protokollet. I ett nätverk så behövs idag IPX/SPX endast om någon applikation specifikt kräver det. Vissa gamla spel klarar inte av att köra på TCP/IP. Troligtvis har du inga sådana applikationer, utan kan lungt avinstallera allt som har med IPX/SPX att göra.
<b>TCP/IP</b>
Inte mycket att orda om! Vill du ha access till Internet så låter du det vara kvar! Gärna med DHCP, som du har beskrivit tidigare.
<b>Client for Microsoft Network</b>
<b>File and Printersharing for Microsoft Network</b>
Det är dessa som ger dig NetBIOS, vilket gör att du ska kunna se de andra datorerna och att kunna dela filer mellan dem! Låt dem vara kvar!
<b>WinXP Firewall</b>
Markera nätverksanslutningen => Properties => Advanced => Internet Connection Firewall!
Glöm inte att se till att NetBIOS over TCP/IP är påslaget!Sv: Nätverk vill inte godkänna en dator
Internet-Gatewayen verkar helt enkelt dyka upp när datorn känner av Internet.
Nätverksbryggan: Jag antog att det var så som du beskrev det, och det verkade ju mest rimligt. Jag testade därför att helt sonika inaktivera den på den dator som verkar fungera bäst (dator 1).
Poof!
Internet kan inte längre hittas, internet-gateway försvann... när jag aktiverade den igen så tog det ett tag, men sen fungerade internet igen.
1394: inget hände med denna, men bryggan sitter väl mellan nätverksanlutningarna?
IPX/SPX: Jo, jag känner till historien bakom dessa. Grejen e att om man tittar på de där bilderna så ser man att det står IPX/SPX/NetBIOS. Därför tänkte jag att man inte får nåt NetBIOS annars. (som du säkert märker har jag ingen aning om vad det är egentligen...=) )
TCP/IP:
Visst... jag ska naturligtvis ha dem... men som sagt... de är inte ikryssade på någon av nätverksanslutningarna, och det går inte att kryssa i dem heller...Sv: Nätverk vill inte godkänna en dator
Internet fungerar också då, men... nu kan jag inte pinga mig på dator 1 heller.
EDIT:
Nu ändrade jag tillbaks också. Det går fortfarande inte att pinga dator 1Sv: Nätverk vill inte godkänna en dator
Det verkar alltså som om jag har lyckats byta det interna IP-numret, men som att pingen inte har slutat funka. Just nu är det tre MAC-adresser inne på routern. ska se om det hjälper om jag startar om datorn.Sv: Nätverk vill inte godkänna en dator
> <b>Internet-Gatewayen verkar helt enkelt dyka upp när datorn känner av Internet.</b>
Japp, det är helt normalt. Det är det som är uPNP. Vill du inte ha den så får du avinstallera uPNP i Add/Remove Programs.
När du har en brygga igång så beter den sig som ett virituellt nätverkskort. Mao så är det din brygga, och dess virituella MAC-adress, som får IP-nummer av DHCP-servern. Alltså, när du stänger av bryggan så försvinner TCP/IP också! Så, stäng av bryggan och starta om datorn (för att vara på den säkra sidan, du kan ju testa med enbart IPCONFIG /RENEW) så ska du se att du får en IP-adress till ditt NIC, istället för bryggan.
Vad gäller NetBIOS så är det WIndows sätt att namnge och dela ut saker. NetBIOS bryr sig inte om vilket protokoll som körs, det kan snurra ovanpå TCP/IP, IPX/SPX eller NetBEUI. Det är därför som det står NetBIOS i samband med IPX/SPX. Inget att oroa sig över, avinstallera du allt som har med Netware och IPX/SPX att göra!Sv: Nätverk vill inte godkänna en dator
Hmm... det går väl att diskutera... =) / =( (vet inte vad jag ska svara)
><b>Japp, det är helt normalt. Det är det som är uPNP. Vill du inte ha den så får du avinstallera uPNP i Add/Remove Programs.</b>
Den har jag inte trott det har varit nått konstigt med heller, bra att ha fått det uträtt...
><b>När du har en brygga igång så beter den sig som ett virituellt nätverkskort. Mao så är det din brygga, och dess virituella MAC-adress, som får IP-nummer av DHCP-servern. Alltså, när du stänger av bryggan så försvinner TCP/IP också! </b>
Min misstanke var alltså helt korrekt... skönt att veta att man har nåt i skallen =)
><b>Så, stäng av bryggan och starta om datorn (för att vara på den säkra sidan, du kan ju testa med enbart IPCONFIG /RENEW) så ska du se att du får en IP-adress till ditt NIC, istället för bryggan.</b>
Det har jag redan fått... har klurat lite mer med det här. Det verkar som om det nu är tre mac-adresser registrerade för den här datorn...
Det du råder mig till är alltså att jag kopplar loss bryggan i de två datorer där det finns?
Eftersom jag inte kommer hinna göra det förrän rätt sent imorrn så kan jag ju lika gärna fråga redan nu: Skulle detta kunna vara nog?
Det känns inte så rimligt, eftersom en av de icke fungerande datorerna saknar brygga från början. Jag tror att det även på den var ikryssat TCP/IP.
><b>Det är därför som det står NetBIOS i samband med IPX/SPX. Inget att oroa sig över, avinstallera du allt som har med Netware och IPX/SPX att göra!</b>
Ok... skönt att ha fått det utrett också! En grej bara; i win98 var det inga problem med att installera/avinstallera nätverksgrejer. I XP däremot... jag hajar ingenting. Det finns bara några få kryssrutor. Sv: Nätverk vill inte godkänna en dator
> <b>Hmm... det går väl att diskutera... =) / =( (vet inte vad jag ska svara)</b>
Du kan vänta med att svara tills vi fått allt att fungera! ;-)
> <b>Det verkar som om det nu är tre mac-adresser registrerade för den här datorn...</b>
Det kan nog stämma. Bryggorna är ju virituella NIC, så de har virituella MAC. Om du kör en IPCONFIG /ALL så ser du den riktiga MAC-adressen.
> <b>Det du råder mig till är alltså att jag kopplar loss bryggan i de två datorer där det finns?</b>
Precis så!
> <b>Skulle detta kunna vara nog?</b>
Om du även gör de andra sakerna jag sagt så ska det vara nog!
> <b>Det känns inte så rimligt, eftersom en av de icke fungerande datorerna saknar brygga från början. Jag tror att det även på den var ikryssat TCP/IP.</b>
Låter rimligt att TCP/IP är ikryssat om du inte har någon brygga! Men det kan ju vara andra saker. Att du inte har Enable NetBIOS over TCP/IP, eller att du har Firewall påslagen.
> <b>En grej bara; i win98 var det inga problem med att installera/avinstallera nätverksgrejer. I XP däremot... jag hajar ingenting. Det finns bara några få kryssrutor.</b>
Markera ex: IPX/SPX och välj knappen Uninstall under.