Jag skulle hjälpa en granne igår som har lite problem med sin internetuppkoppling och tyckte att det ska väl inte vara några problem... Där hade jag helt fel, därför kan jag nog behöva lite tips nu! Du har väl säkert redan kollat så att inte brandväggen är på. <b>Du har väl säkert redan kollat så att inte brandväggen är på.</b> > <b>När jag kollar med winipcfg ser jag att en av dns-servrarna man får från modemet är 10.0.0.2, ser ju konstigt ut, men det kanske är normalt för telia?</b>Nätverk/Modem-problem
Två datorer, en med WinXP (vet ej vilken version) och en Win98SE, som är ihopkopplade med nätverkskort. Båda datorerna har modem anslutna för internetåtkomst och XP-maskinen fungerar som tänkt. Den med Win98 på är det lite sämre med... Nätverket med den andra datorn fungerar utmärkt, men internetåtkomst via modemet krånglar. Det går att koppla upp utan problem och man kan pinga ip-adresser på internet. Använder man dns-namn när man pingar går det oftast (alla namn verkar inte fungera att slå upp), men det tar en stund, precis som att namnuppslagningen krånglar. Vad man än försöker surfa till i IE så får man upp DNS-fel-grejen, även om man försöker surfa till en ip-adress.
Så, vad kan det vara för fel? Jag har avinstallerat TCP/IP och borde därför ha blivit av med alla ev. konstiga inställningar. När jag kollar med winipcfg ser jag att en av dns-servrarna man får från modemet är 10.0.0.2, ser ju konstigt ut, men det kanske är normalt för telia?
/JohanSv: Nätverk/Modem-problem
Jag hittade en länk på MS.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;238135
Kan den hjälpa dej?Sv: Nätverk/Modem-problem
Det finns väl ingen brandvägg i Win98SE??? Ingen annan brandvägg är installerad i alla fall!
<b>Jag hittade en länk på MS.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;238135
Kan den hjälpa dej?</b>
Artikeln handlade ju om internetdelning, här är det två modem, ett till varje dator. Vill alltså inte använda ICS.
/JohanSv: Nätverk/Modem-problem
Kan inte hjälpa dig med annat än detta! 10.0.0.2 är den DNS som Telia använder på sitt nät!