Hej > <b>Undrar om nån kan ge mig tips om var jag kan hitta hjälp om att vara administratör i ett Win NT nät med ett antal klienter, (win 2000 på klienterna). Nätplatser helst men oxå böcker.</b> Enklaste för att styra användarna är att köra policy från servern, men det är ett aldeless för stort kapitel för att gå igenom här...Administratör win2000
Undrar om nån kan ge mig tips om var jag kan hitta hjälp om att vara administratör i ett Win NT nät med ett antal klienter, (win 2000 på klienterna). Nätplatser helst men oxå böcker.
Har tex ett problem som jag undrar över och det är om jag som administratör kan bestämma hur användarnas skrivbord ska se ut, dvs med skrivbordsunderlägg, skärmsläckare, ta bort genvägar mm. Vet att man kan gå in under "all users" och lägga till genvägar men vet ej hur jag gör för att ändra ta bort/ändra bakgrundsbilder, skärmsläckare mm. (Inställningarna för varje klient ligger lokalt på varje burk och är inte "nätverksstyrt")
/Mattias Sv: Administratör win2000
Den bästa början för att få den grundläggande förståelsen är att läsa (i ditt fall) fyra olika kurser som är förberedande för MCP.
70-073 Implementing and Supporting NT™ Workstation 4.0
70-067 Implementing and Supporting NT™ Server 4.0
70-068 Implementing and Supporting NT™ Server 4.0 in the Enterprise
70-210 Installing, Configuring, and Administering Microsoft Windows 2000 Professional
Böckerna kan vara svåra att få tag i för WinNT4, alternativt riktigt billiga på någon utförsäljning.
Microsoft kommer strax att upphöra med all form av support för WinNT4, så att läsa på lite om Win2000 Server/Active Directory/Upgrade är nog inte heller helt fel!Sv: Administratör win2000
Läs på och gör grunderna och sök sedan hjälp.
Många bra svar och en del dåliga tyvärr kan du hitta här http://www.windows2000faq.com Sök på tex policy så får du nog veta en del i alla fall.