Hej. har försökt att koppla två datorer till mitt adsl modem. Börja med att läsa Artikel [Dela din bredbandsanslutning] av David Wallin Servern(Datorn med 2 nic): om du har en gammal burk så installera clarkconnect, en linux router/brandvägg som är mkt bra, använder den själv. om du ändå har en gammal pc somde flesta har, jag kör med en gammal sak på 56 mhz Ok. Tack för tipsen, skall kolla upp det imorgon, just nu så är jag trött på nätverk! testa även att aktivera NETBeui på de båda XP datorerna, det har fungerat för att få XP -> XP/ME klienter att snacka... inte riktigt samma sak som dela ADSL men det skulle inte förvåna mig om det löste dina probs oxo. Hej igen!adsl och två datorer med xp.
Värddatorn har två nätverks kort ett går till adsl och det andra till klient datorn med ett kort. Har slitit mitt hår nu i två dagar! har installerat enligt xp`s automatiska installations konfiguaration men det blir något fel. om någon förstår nedanstående så blir jag evigt tacksam.
Något med dhcpservrarna är fel men vet inte hur jag skall lösa det.
mvh Lars Persson
[00000001] Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
DHCPServer = 255.255.255.255(Felaktig IP-adress)
[00000010] 3Com EtherLink III ISAPNP Ethernet Adapter (Generic 3C509b)
DHCPServer = 255.255.255.255(Felaktig IP-adress) Sv: adsl och två datorer med xp.
Kör Guiden som finns i XP hemmanätverk,på båda maskinerna
nätverkskabeln måste vara x kopplad, eller så kan du använda hub mot en rak kabel.
Nätverkskortet som går mot den andra datorn bör ha
Använd IPadress
IP 192.168.0.1
och den andra datorns kort IP 198.168.0.2
NätMask på båda 255.255.255.0
Jag kör så funkar alldeles utmärkt.
Det här är ju tokig IP adress DHCPServer = 255.255.255.255(Felaktig IP-adress)
det är ju en mask du skrivit.Skall vara som Nätmask 255.255.255.0Sv: adsl och två datorer med xp.
Ett kort för internet anslutningen, modemet kopplas hit.
Ett för att ansluta en klient.
På servern:
Kontrollpanelen >> Nätverks- och fjärranslutningar >> här väljer du anslutningen mot internet högerklickar och väljer egenskaper går in på fliken "Delning" bockar i rutan som finns där. Logga in på internet och starta sedan klienten. Där har du en delad anslutning.
IP och mask konfigureras automatiskt, möjligt att det kommer upp en ruta som säger att datorn byter IP på ett kort.
Jag kör exakt så på två windows 2000 burkar. Som SvenPon sa, kabeln måste vara korsad om du kör server >> klient.Sv: adsl och två datorer med xp.
Sv: adsl och två datorer med xp.
Lars PerssonSv: adsl och två datorer med xp.
NETBeui är ett förlegat nätverksprotokoll som alla säger att man definitivt inte ska använda, de har rätt givetvis, men faktum är att det är jäkligt schysst, så fort man slår på det funkar allt perfa, hehe...Sv: adsl och två datorer med xp.
Ska pröva alla tips så fort jag har fått igång den ena datorn igen...grrrrrr.