Vi bara ge er en liten varning. Kan fylla på med att Telias butikspersonal inte hade en aning om att ZyXEL modemet dom sålde var "bantat".ZyXEL och Telia är inte att lita på....
Bakgrund:
En granne till mig blev av med sitt ADSL-modem vid ett blixtnedslag. Vi ville få igång detta snabbt så vi kollade med Teliabutiken om vilka ADSL-modem som dom säljer. Fastnade för ZyXEL Prestige 645M och kollade på ZyXEL´s hemsida att det passar oss. (Grannen har inte ADSL från Telia). Det såg perfekt ut.
Grannen köper modemet och jag åker över för att installera detta. Enligt uppgift ska man kunna köra telnet mot modemet. Vi bränner några timmar med olika varianter samt leta information på nätet men det är lögn i h-e att nå den.
Skickar mail till ZyXEL support (det var i förra veckan) ang detta. Hade inte fått svar till idag så vi skriver ett mail där vi berättar att vi istället lämnar tillbaka modemet. Då kommer ett svar ganska snabbt:
"Ursäkta dröjsmålet, Telia säljer en "bantad" modell av Prestige 645M som endast går mot Telias nät."
Ingen information om detta på modemt samt Telias butikspersonal sa inget om detta.
Slutsats:
Man kan alltså inte förväntas sig att det som kommer från ZyXEL stämmer med deras egna specar. Det cirkulerar ZyXEL-modem med samma typbeteckning men med olikt innehåll. Vad händer om dessa modem råkas skickas till Dustin eller annan leverantör istället? Vem tar kostnaden för all tid man bränner på detta när det inte fungerar?
Om ni köper modem från Telia ska ni inte räkna med att dessa sen passar andra ADSL-leverantörer.
Personligen så köper jag inte ZyXEL-grejer längre. Man vet ju inte vad man får....
Som sagt, en liten varning.
/Janne Sv: ZyXEL och Telia
Men andra ord om du köper något i Telia butiken så behöver det inte vara det som står på kartongen och burken som du köper. Det kan vara light varianter utan att du kan läsa dig till detta. Hur många mera "bantade" burkar säljer Telia utan att deras personal vet om det och att det står på kartongerna och burkarna?
/Janne