Jag skulle vilja ha en formel för att räkna ut korrektion vid en vis tempratur. Ex. 0.1 * 20/30 = 0.06 1. Är du säker på att tabellen är rätt? Det är ingen skolupgift. Min far som undra hur man man räkna ut det. Han har bara dess värden säkerställda inga andra. Tror han prata om att det var en kurva. Ja, alltså, någon kurva är det. Problemet är att jag kan ge dig hundra kurvor som uppfyller de punkterna, och då hjälper det ju inte så mycket, eller hur? Ser ut som en 3:e gradare tycker jag. Vad är syftet?? Det ser ut som temperaturkorrigering för NTC motstånd.Temperatur mattematik
Jag har 4 kända värden som jag får utgå ifrån.
dessa är värdena:
<code>
temp korrektion
0 +0.2
30 +0.1
90 -0.2
160 0.0
</code>
Tex. vilket värde blir det vid 20. Och hur ser formen ut för detta exempel.Sv: Temperatur mattematik
Edit: Nääääääääääääää bull
Är verkligen 90 - 0.2 ?Sv: Temperatur mattematik
2. Om den är det, har du någon uppfattning om vilken typ av korrektion som är lämplig?
Spontant är det ju väldigt enkelt med en linjär mellan varje par. Annars går det ju med någon kurvanpassning, till en 3-e-gradsfunktion t.ex., eller en spline. Är det en skoluppgift? Varför kan du inte få tag på fler värden?Sv:Temperatur mattematik
Sv: Temperatur mattematik
Det enklaste är ju att säga att korrektionen börjar vara 0.2 vid 0, och sen avtar linjärt till 0.1 vid 30, alltså är 0.15 vid 15, osv., och sen att det går från 0.1 till -0.2 från 30 till 90, alltså att det är 0 vid 50, -0.1 vid 70, etc., och slutligen likadant på sista.
Men det är inte speciellt sannolikt att det är rätt. Man måste veta om något mer för att kunna ge vettiga svar.Sv: Temperatur mattematik
Skulle vara bra att få fram noderna (vändningarna)
för att kunna simulera fram en ekvation.
Men som tidigare sagts, många formler passar in!Sv:Temperatur mattematik
Ska du använda värdena på något sätt??
Är det en olinjär givare där din far bara har fått fram dessa kalibreringspunkter?
Om det är så, går det ju aldrig att kontrollera om beräkning av korrigeringen är rätt, eller hur?
Alltså, ta den enklaste kurvan som passar in, en 3:gradare. Stoppa in värdena i två kolumner i Excell, rita ett punktdiagram, infoga trendlinje, välj polynom, 3:graden och under alternativ välj visa ekvation i diagrammet.
här är resultatet http://www.fim.nu/ekv.jpg
Är det lösningen på ditt problem?
/Fim WSv: Temperatur mattematik
NTC motstånd är ett olinjärt element som ändrar resistans mht. temperatur.
Enda sättet att göra det korrekt är att använda en tabell.
Sök på ELFA NTC.