Jag ska räkna ut vikten på järn. Jagska göra en tabell som går från 1 mm till 25 mm godstjocklek. Jag har gjort så här men tycker inte att det stämmer. Ja, vad har du för formel? Jag tänkte så här. Eftersom jag ska multiplicera volymen med densiteten så är det ju enklare att räkna i dm. Det jag räknar på är en kvadratmeter. att jag använder (thickness / 100) är för jagska få det i rätt format. Men detta är fel. Okej. Du ska ha en kvadratmeter plåt, med olika tjocklekar d? Ta fram en exempelrad istället. Jag antar att du får fram 1000 gånger för stort eller något sånt? det jag försöker göra är en tabell som visar vikten på en kvadratmeter på olika material vid olika tjocklekar. Det är tänkt att den ska se ut så här. Jag får faktiskt fram det. Jag trodde det var fel, jag tyckte det vägde så mycket. Men det verkar ju stämma då.Räkna ut vikten
<code>
StringBuilder weightTable = new StringBuilder();
weightTable.Append("<table><tr>");
weightTable.Append("<td>Gods/mtl</td><td>Järn</td><td>Koppar</td><td>Aluminium</td><td>Rostfritt</td>");
weightTable.Append("</tr>");
for (int i = 1; i < 26; i++)
{
double thickness = i;
double weight = 0;
weightTable.Append("<tr><td>" + i + "</td>");
weightTable.Append("<td>" + 10 * 10 * thickness / 100 * 7.87 + "</td>");
weightTable.Append("<td>" + 10 * 10 * thickness / 100 * 8.96 + "</td>");
weightTable.Append("<td>" + 10 * 10 * thickness / 100 * 2.7 + "</td>");
weightTable.Append("<td>" + 10 * 10 * thickness / 100 * 9.98+ "</td>");
weight = 10 * 10 * (thickness / 100) * density;
}
weightTable.Append("</table>");
lblIron.Text = weightTable.ToString(); //weight.ToString() + "<br />";
</code>Sv: Räkna ut vikten
10 * 10 * (thickness / 100) blir ju bara thickness.
Sv:Räkna ut vikten
Kan du hjälpa mej med den formeln?Sv: Räkna ut vikten
Sen vet du densiteten?
I vilken enhet vet du densiteten (rho)?
Det enklaste är om du vet den i kg/m^3 (i allmänhet 10-tals ton, dvs 10^4 kg, men det spelar ju ingen roll).
I så fall är det lättaste att ange d i meter. 0.25 mm blir då 0.25 * 10^-3 m.
Total volym blir då d*10^-3, och total massa blir rho*d*10^-3.
Om du istället har densiteten i kg/dm^3 så kan du omvandla till dm, men det är alltid bättre att köra med si-enheter hela tiden.
I så fall får du 10 dm*10 dm area = 100dm^2. Tjockleken får du då multiplicera med 10^-2 för att få i dm, precis som du gjort; alltså total volym V= d dm^3, vilket ger en massa m = rho * d, givet att rho är angett i kg/dm^3.Sv: Räkna ut vikten
Du kan ju helt enkelt leta efter en faktor tills du får rätt tal.Sv:Räkna ut vikten
Tjocklek Järn Koppar Aluminium Rostfritt
1 7,87 8,65 2,35 8,12
2 14,21 17,25 5,32 16,54
osv. Dessa siffror är bara påhittade. Jag har en for-loop och den räknar från ett och uppåt. Den koden ser ut så här:
<code>
for (int i = 1; i < 51; i++)
{
double thickness = i;
double weight = 0;
weightTable.Append("<tr><td style='border-bottom:1px solid black; border-right:1px solid black; background-color:white;' class='boldText'>" + i + " mm</td>");
weightTable.Append("<td style='border-bottom:1px solid black; text-align:right;' class='regText'>" + 10 * 10 * thickness / 100 * 7.87 + " Kg</td>");
weightTable.Append("<td style='border-bottom:1px solid black; text-align:right;' class='regText'>" + 10 * 10 * thickness / 100 * 8.96 + " Kg</td>");
weightTable.Append("<td style='border-bottom:1px solid black; text-align:right;' class='regText'>" + 10 * 10 * thickness / 100 * 2.7 + " Kg</td>");
weightTable.Append("<td style='border-bottom:1px solid black; text-align:right;' class='regText'>" + 10 * 10 * thickness / 100 * 8 + " Kg</td>");
weight = 10 * 10 * (thickness / 100) * density;
}
</code>
Att jag delar 100 är ju för att på en decimeter går det ju hundra mm ja det där fattar du nog bättre än jag:)
Kan du räkna ut vad en kvadratmeter järn på 8mm tjocklek väger? Enligt min formel ska den väga 62.96 Kg.Sv:Räkna ut vikten