Hallå, [citerat Niklas Thorin Medlem:3042 www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=267377&forumid=151&sum=0#267377] grundpris*(0.95*(1+påslag)-claimrabatt) - detta ser rätt ut, men din sista formel verkar utgå från grundpriset vilket blir fel. [citerat Niklas Thorin Medlem:3042 www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=267377&forumid=151&sum=0#267394] Jag ber om ursäkt ;) Skrev fel i all hast. [citerat Niklas Thorin Medlem:3042 www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=267377&forumid=151&sum=0#267396] Hallå igen, [citerat Niklas Thorin Medlem:3042 www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=267377&forumid=151&sum=0#267460]Avancerad rabattberäkning
Jag har suttit med en beräkning under förmiddagen som jag inte kommer fram till någon vettig lösning på; vore väldigt tacksam för hjälp med denna.
Jag säljer produkter där handlare får rabatt på priset. När jag anger rabatt kan jag endast skriva en procentsumma som dras på FÖRSÄLJNINGSPRISET ((1-rabattvärde) * FÖRSÄLJNINGSPRIS)
Så om en vara kostar 1000 kronor och jag skriver 10% rabatt blir deras pris: 900
--
Dessa är variablerna/koefficienterna att jobba med:
Grundpris = Referenspris min leverantör använder sig av (ingen idé att ifrågasätta nyttan av detta, det finns där och det kan jag dessvärre inte ändra på).
Inköpspris = Det jag betalar IN, vilket alltid är 0,95*GRUNDPRIS
ClaimRabatt = Det jag får per såld enhet av leverantör (vi jobbar med 9% i detta fall) Tanken är att denna rabatten ska återges till kunden direkt på priset. Detta blir 0,09 * Grundpris
Påslag = Procentsumma som anger standardpåslag för produkten, 2% i detta fall.
Försäljningspris = Det pris kunder handlar för i normala fall, Inköpspris*(1+Påslag)
--
Titt som tätt sänker vår leverantör priser på produkterna vilket i nuläget gör att jag måste uppdatera samtliga priser manuellt.
* Jag vill få ut en fast procentsats som jag sätter som kundrabatt, men jag kan inte sätta 9% som rabatt i och med att den procentsatsen baseras på grundpriset.
Med andra ska det slutgiltiga bli: FÖRSÄLJNINGSPRIS - (ClaimRabatt * Grundpris).
I och med att inköpspris och Grundpris har en konstant relation tycker jag detta borde gå att åstadkomma.
--
Räkna på detta:
Grundpris = 324,4
Påslag = 2%
ClaimRabatt = 9%
--
Tack på förhand
NiklasSv: Avancerad rabattberäkning
<b>> Med andra ska det slutgiltiga bli: FÖRSÄLJNINGSPRIS - (ClaimRabatt * Grundpris).</b>
<b>></b>
<b>> I och med att inköpspris och Grundpris har en konstant relation tycker jag detta borde gå att åstadkomma.</b>
Det låter inte så blodigt tycker jag :)
FÖRSÄLJNINGSPRIS - (ClaimRabatt * Grundpris)
Inköpspris*(1+Påslag) - (ClaimRabatt * Grundpris)
0,95*GRUNDPRIS*(1+Påslag) - (ClaimRabatt * Grundpris)
grundpris*(0.95*(1+påslag)-claimrabatt)
din procentuella moj blir alltså (0.95*(1+påslag)-claimrabatt)
(hoppas jag inte gjort något dumt typo någonstans bara :P )Sv:Avancerad rabattberäkning
Har du lust att utveckla! När jag använde din formel så fick jag fel svar
Ta detta som skarpt exempel så kan vi se:
Grundpris: 324,4
Påslag: 5%
ClaimRabatt: 9%
Svaret när jag drar procenten från försäljningspriset ska ligga mellan 2780-2790.
<b>> grundpris*(0.95*(1+påslag)-claimrabatt) - detta ser rätt ut, men din sista formel verkar utgå från grundpriset vilket blir fel.</b>
Det är iofs inte det sista jag skrev, det där är bara en utveckling av din formel där jag bröt ut grundpris. Sedan två rader nedanför där har jag då tagit bort grundpris helt, och kvar blir då din procentgrunka; (0.95*(1+påslag)-claimrabatt)
Hur som haver, med de siffror du har så kan 324,4 aldrig komma i närheten av 2780-2790, så jag vet inte riktigt om du räknat på samma sätt som du förklarat för det skiljer mycketSv:Avancerad rabattberäkning
Istället för 2780-2790 ska det vara 292-296.
Det kan mycket väl vara så att du har rätt, men att jag tillämpar din lösning fel. Men jag fick det inte att stämma.
<b>> Det kan mycket väl vara så att du har rätt, men att jag tillämpar din lösning fel. Men jag fick det inte att stämma.</b>
294,393 fick jag på första försöket :P
Alltså, hur gör du? Du vet väl om att du måste ta dina procentsatser i decimalform (2%=0,02 osv)?Sv:Avancerad rabattberäkning
Din formel ser riktig ut, men det är fel pris den utgår från. Istället för att utgå från GRUNDPRIS ska den utgå från FÖRSÄLJNINGSPRIS. Så med andra ska min magiska procentsats dras från Försäljningspriset - är du med på mitt resonemang?
Nu ska vi göra det lite krångligare, vi behöver få in Valutakurser i formeln. En kollega kom fram till en formel som ger korrekt utfall, men dessvärre får man inte ut en procentsats - man behöver med andra ord göra små justeringar.
Vad tror du om detta? Vårt svara ska hamna mellan 2780-2790 SEK
--
Grundpris: 324,4
Påslag: 5%
ClaimRabatt: 9%
EuroKurs1: 9,45
EuroKurs2: 9,35
FÖRSÄLJNINGSPRIS - (ClaimRabatt * Grundpris*EuroKurs2)
Inköpspris*(1+Påslag)*EuroKurs1 - (ClaimRabatt * Grundpris)*EuroKurs2
0,95*GRUNDPRIS*(1+Påslag)*EuroKurs1 - (ClaimRabatt * Grundpris)*EuroKurs2
grundpris*(0.95*(1+påslag)*EuroKurs1-claimrabatt*EuroKurs2)
Utfallet blir 2785, men problemet är att min eftertraktade procentsats inte framgår.
--
Tacksam för din hjälp hittills!
<b>> grundpris*(0.95*(1+påslag)*EuroKurs1-claimrabatt*EuroKurs2)</b>
Hm, du kan inte få din rabatt oberoende av eurokurserna, rabatten kommer ändras med eurokurserna. Om den kan vara beroende på kurserna så har du ju den redan, ta bara bort "grundpris*" från formeln så har du en procentuell rabatt