Tänkte låta mina termodynamik-neuroner vila ett slag och slänga ut en fråga här. Jag vet inte om det är inbillning eller inte, men jag tycker det verkar som att en öppnad coca-cola fryser fortare än en oöppnad. Min omedelbara tanke är: Hur mycket skiljer det sig när man ska kyla ner vatten vs kolsyra? Rent intuitivt känns det som att det tar längre tid att kyla en större mängd vätska än en mindre. Kokpunkten påverkas ju av trycket och så gör väl även fryspunkten. Okej, om vi börjar med att fokusera på fysikproblemet och inte huruvida jag gör rätt i mina inköp (den närmaste affären, den som har i särklass billigast dricka, låter den stå framme, punkt slut).Fryser öppnad cola fortare?
Den omedelbara tanken är ju förstås att trycket inverkar ("Fler molekyler att kyla ner"). Kan det stämma?Sv: Fryser öppnad cola fortare?
Sv: Fryser öppnad cola fortare? Vätskemängd, värmemängd, fysik A
Tänk små vattepölar kontra större pölar.. och riktigt stora poölar = sjöar ;)
Nu var det ett bra tag sedan jag gjorde gymnasiefysiken men...
Du kan ju alltid kolla lite på gymnasiefysiken Kurs A delmoment värme ( i formelsamlingen)
Lagar:
temperaturändring E= c* m * ?T
fasövergång E = c * m
Iaf :
Varför inte dela upp en stor cola-flaska säg en 2litare
i flera mindre? ;)Sv: Fryser öppnad cola fortare?
Sv:Fryser öppnad cola fortare?
<b>>Rent intuitivt känns det som att det tar längre tid att kyla en större mängd vätska än en mindre.</b>
Fast frysens kyleffekt borde ju i princip vara kg * grad/s, och då blir det nog mer formen på vätskan än volymen i sig (en platt fryser fortare). Men som sagt, det handlar inte om huruvida jag har köpt rätt, det handlar om fysiken.
<b>>Kokpunkten påverkas ju av trycket och så gör väl även fryspunkten.</b>
Jo, det är förstås sant. Men frågan kvarstår, minskar temperaturen snabbare om jag har släppt ut kolsyran?
Jag bryr mig inte så mycket om huruvida den fryser (även om det förstås är relevant), det är temperaturen jag är ute efter.