Hejsan Vill du alltså ha fram diametern på en rulle med 2000 meter upprullat på den? Hej, Både min och Dans tillvägagångssätt tar hänsyn till hylsans diameter. Du kan inte bara addera på en diameter eftersom en rulles diameter växer saktare ju större den blir. jadu, 1,94 mm är för tjock för detta material. Hde det varit kartong papper på ca 350 g/m2 så skulle tjockleken bli ca 2 mm. På dans sätt får jag att rullen ska blir ca 710 mm, vilket jag vet är rätt, men kan inte få ut det i din beräkning hur mycket jag än räknar. Får 497 mm <b>jadu, 1,94 mm är för tjock för detta material</b> <b>På dans sätt får jag att rullen ska blir ca 710 mm</b> Jag får det till 710 mm med min formel, om jag nu bara skulle räknat med rätt antal nollor (1 m = 1000 mm och inte 100 mm som jag råkade ha). Jag gjorde en modifierad variant av Dans Excel uträkningar som använder sig av den princip som jag gav med Pers eleganta korta uträkningar. Här kan ni se utfallet av vad det blev. Jag ser att du använt 3,14 istället för PI() i några uträkningar. Bara så du vet slänger resultatet ett par kilo och meter då. En detalj, men det skadar ju inte att vara noggrann.Diameter på pappersrulle
Jag jobbar tillfälligt som inköpare för ett företag som köper och behandlar papper med plast.
Och systemstöden är ganska dåliga och ingen vet riktigt hur man räknar ut diametern på en rulle.
Så nu undrar jag någon som vet formeln för detta, så kan jag göra något snyggt ecel ark för att räkna ut detta.
Fakta om rullen:
g/m2: 98
g/cm3: 0,5044
löpmeter: 2000
bredd: 3150 mm
Hylsa: 100 mm
// FreddiSv: Diameter på pappersrulle
I så fall behöver man också veta tjockleken på det som rullas på rullen.
Räkna sedan ut
<info>
rullens diameter = kvadratroten ur((tjockleken * löplängd + (hylsa / 2)^2 * pi) / pi) * 2
</info>
Kom ihåg att räkna allting i samma enhet, svaret blir sedan i den enheten.Sv: Diameter på pappersrulle
kolla på den här excel-filen.
Programarkivet:Beräkna diameter på pappersrulle
Jag räknar ut totalvolymen för pappret och räknar sedan ut diametern på rullen.
/DanSv: Diameter på pappersrulle
I Dans exempel behöver du inte veta tjockleken på materialet som rullas upp, vilket du behöver veta i mitt exempel.Sv:Diameter på pappersrulle
Sv:Diameter på pappersrulle
Sv: Diameter på pappersrulle
Jag får 0,194 mm, dvs ca 0,2 mm.
( 98 g / (100 cm)^2 ) / ( 0,5044 g/cm^3 ) = 0,0194 cm = 0,194 mmSv: Diameter på pappersrulle
Jag får också fram 710 mm genom formeln
D = sqrt( d^2 + 4 h L / pi ),
där D är hela rullens diameter, d hylsans diameter, h papprets tjocklek och L papprets längd (löpmeter).
Insatt d = 100 mm, h = 0,194 mm, L = 2000000 mm fås D = 710 mm.Sv: Diameter på pappersrulle
Tjockleken på materialet är alltså som Per skrev, 0,194290246 mm.Sv: Diameter på pappersrulle
Programarkivet:Beräkna diameter på rulleSv: Diameter på pappersrulle
http://pellesoft.se/communicate/userprogram/program.aspx?tid=1046
Tack för all hjälp jag fick!Sv:Diameter på pappersrulle
Annars tycker jag det ser bra ut!