Hej ingen direkt matematisk lösning men om man utgår från denna bild borde man kanske få fram en hyfsad korrekt färg. Intressant problem. <b>Dessa 8 pixlar består av 5 gula och 3 blå. </b> Det finns ett stort antal algoritmer för detta. Först och främst tittar man på neighbourhood, där brukar man använda 4, 5, 8, eller 9 celler. I en lämpligare, men svårare, modell använder man olika viktvärden till de olika cellerna (ex. en 2d-gauss-yta). Med anledning av fundering i Forumet. Kör istället din "genomsnittsfärgs"-funktion på hela bilden och skapa en ny bild av den, så vinner du mycket intuition.Räkna ut genomsnittsfärg?
Om jag har har en bild och ställer mig på en enskild pixel som råkar vara blå.
Sedan tittar jag på pixlarna runt om kring denna.
Dessa 8 pixlar består av 5 gula och 3 blå.
Detta borde ju ge ett ganska grön färg.
Finns det någon tjusig algoritm för att räkna ut detta?
Tack på förhand
Mvh
AndreasSv: Räkna ut genomsnittsfärg?
Denna är ganska grov. finns ju mer fintonade.
Vet inte om man skulle kunna skapa en algoritm utifrån denna bilden.Sv:Räkna ut genomsnittsfärg?
Jag antar utmaningen och skruvar ihop ett program som visar på effekten av din fundering.
Det blir API GetPixel.Sv: Räkna ut genomsnittsfärg?
Hur kom du fram till 8 tycker 9 känns mer naturligt. (totalt i algoritmen)
Men Ok du vill bara att dom omkring den valda skall räknas . Eller ?Sv:Räkna ut genomsnittsfärg?
Sen kommer det till hur man faktiskt hittar "medelfärgen". Den naiva lösningen är att ta medelvärdet av varje rgb-komponent (ev. viktat då). Detta blir ofta för mörkt (blått spelar in för hårt).
En något bättre variant är att istället ta medelvärden av hsv-komponenterna, vilket i sin tur blir något för ljust istället. Beror dock på hur rgb-hsv-omvandlingen görs.
En annan variant är att köra typ r=ln(<e^r>) etc, eller motsvarande för hsv.
Den mest korrekta varianten är att omvandla rgb till frekvensspektrum via någon lämplig modell, summera frekvenserna och omvandla tillbaka (och det är det allt ovan är approximationer för)Sv:Räkna ut genomsnittsfärg?
Om man väger de 8 pixlar som ligger runt den pixel som cursorn pekar på.
Vad blir resultatet ?.
Testa gärna på ett fotografi.
Du har 2 sek på dig att placera ut cursorn på bilden.
Avd onödigt forskande.Tycker att resultatet är förvirrande.
Testa om Ni känner för det
Kolla gärna min kod och hoppa på mig var jag tänker fel.
Programarkivet:RGB experimentSv: Räkna ut genomsnittsfärg?