Jag vill bygga mobilapp för iphone, vart börjar jag?
Känner du som jag att du skulle vilja bygga en mobilapp? Jag har 10 affärsidéer som gör stora pengar genom att bygga en app som alla kan använda sig av. Men var i allt detta skall jag börja? Känner du igen dig?
Jag skulle vilja få tag på några duktiga personer som skulle kunna guida mig, antingen genom att vi tillsammans skriver några artiklar som tar oss igenom detta, eller lär mig så jag kan skriva artiklar om detta. Det finns ju en mängd olika sätt att ta sig vidare på och jag funderar på om man bara kan börja bestämma några frågor:
1. Vilket verktyg skall jag använda?
Precis som diskussionen faller mellan vb.net och c# tror jag denna också är mycket viktig men svaren är säkert olika beroende på förutsättningar. Vilka förutsättningar finns för respektive lösning.
2. När jag väl valt mitt utvecklingsverktyg, arkitektur?
När man skall börja bygga en mobilapp kan jag tänka mig att man antingen använder ramverk, eller i alla fall något som gör att man väljer mellan olika saker, tekniker, moln- databas, kryptering, betallösning och allt sådan. Om vi tar en standard-app som innehåller betallösning från någon provider så vore det även här intressant att höra hur tankarna går.
3. Grafisk design
Vad tänker man på när man börjar arbeta med grafisk design och hur funktionaliteten bör planeras. En sak är att rita, en helt annan är att få det att fungera som det är ritat.
Någon som känner sig manad att diskutera dessa frågor?
Hälsningar
Pelle Johansson