Hej! Du kan kolla mitt uppskick Programarkivet:Cirkel matematik Radar om det kan var nått. Jag har tidigare laddat ned det uppskicket, men jag får väl titta lite noggrannare på det. Hur kommer det sig att origo punkten inte är samma för mig som den var för dig när du programmerade ex kompassen ? Använd radianer istället. 360 grader = 2 PI rad. Hej! Får man gissa att det är en klocka du ska göra? Nej, det är faktiskt ingen klocka, men tack för tipset!Beräkna position för x antal punkter i en cirkels omkrets.
Jag är inget proffs på matte och skulle behöva få hjälp med följande problem.
Säg att vi har ritat upp en cirkel på ett formulär med en viss omkrets. På denna omkrets vill jag nu ta ut X antal positioner (jämt fördelade över hela omkretsen), på dessa x antal positioner vill jag sedan ha ut en X,Y kordinat för varje position.
Går detta att lösa på något sätt ?
Mvh
JonasSv: Beräkna position för x antal punkter i en cirkels omkrets.
Sv: Beräkna position för x antal punkter i en cirkels omkrets.
Jag antar att man måste använda sig av cos, sin eller tan för att få fram de värdena som jag eftersträvar.
x
x x
x
Om nu figuren ovanför skulle föreställa en cirkel och jag vill ha ut tex 4 st x, så skulle ju deras positioner bli följande om 0,0 var i mitten.
0,-1
1,0
0,1
-1,0
Man borde ju kunna dela 360grader med antal x som man vill ha ut, tex 360/4=90, då är alltså vinklarna till de fyra x = 0,90,180,270 och vet man dessa vinklar och radien på cirkeln så borde man väl kunna få fram de fyra positionerna exakt, eller måste jag veta någon mera variabel ?Sv: Beräkna position för x antal punkter i en cirkels omkrets.
Det du behöver är:
1. Medelpunkt (xm, ym)
2. Radie (r)
3. Antal punkter (n)
sen får du punkterna som
(xm+cos(i*2*PI/n), ym+sin(i*2*PI/n))
där i är ett heltal i intervallet [0, n[
Alltså använder du typ
for i=0 to n-1
din_x_koordinat = xm + cos (i*2*PI/n)
din_y_koordinat = ym + sin (i*2*PI/n)
nextSv: Beräkna position för x antal punkter i en cirkels omkrets.
Jag kom på ett sätt som fungerade för mig...
Jag använde cos, vinkeln och cirkelns radie för att få fram basen i triangeln, när jag sedan visste basen i triangeln använde jag pytagoras sats för att få ut den sista sidan i triangeln, och där fick jag också fram x,y punkten.
Sedan såg jag ditt svar, och det skulle nog också fungera fint!
Tack för hjälpen!Sv: Beräkna position för x antal punkter i en cirkels omkrets.
Jag stod inför det problemet för ett par år sen.
Då löste jag det med exakt samma formel som
Niklas föreslår. Lägger man seda in formeln i en
loop så kan den placera ut label med siffror, som
blir urtavla.Sv: Beräkna position för x antal punkter i en cirkels omkrets.
Det är en effektgenerator till ett ljusbord (virituellt) som jag håller på lite att pyssla med. Jag behövde få ut dessa värden för att kunna skapa olika cirklar, åttor, sexhörningar och andra figurer.