Okej jag tror jag har ett stort problem. Jag håller på med ett bokningsystem där jag ska kunna boka, ta betalt, få ut statistik m.m. Det man ska kunna boka är sittplatser, ca 500 st. Jag har scannat i en bild i datorn och lagt in bilden över sittplatserna i en picturebox. Problemet börjar nu. Jag vill kunna använda bilden för att kunna se vilka platser som är lediga och upptagna och om det går kunna klicka på det platser som kunden vill ha. Kan man på något sätt rita lager på varje sittplats på bilden så att varje lager får en händelse kopplat till sig, precis som en textbox(typ Text1_Click()). En lösning kan vara att lägga ut en label på varje plats, samt sätta dom till visible=false, kanske är lite drygt men kan funka. En annan lösing kan vara att du lägger ut en CheckBox för varje plats och sätter Style till Graphical. Resultatet blir att CheckBoxen ser ut som knapp, fast denna knapp kan "låsas" i tryckt läge, vilket kan vara bra när man vill markera vilka platser som är upptagna.. Eller så räknar du helt enkelt ut var användaren tryckt, eftersom du väl ändå var tvungen att utifrån bilden kolla om platsen var ledig? Okej om jag underlättar för mig och använder bilden bara till att se vilka platser som är lediga eller upptagna och skippar att man ska kunna klicka på varje plats. Vad är då den bästa lösningen? Hur ser bilden ut? Jag skulle angripa problemmet med API GetPixel resp SetPixel. Var ska jag skicka bilden så att ni får ta del av den. det låter som jätteintressanta förslag. Så om ni vill får ni hjälpa mig. Tycker att du kan .zip :a den i pelles Filarea , och sedan ta bort den om någon dag Niklas Kanske smart att lagra två uppsättningar xy-koordinater, en för övre vänstra hörnet och en för nedre högra. Då får man en liten fyrkant som man kan klicka i. Exakt, jag tänker lagra x y värdena enl principen HiLow Programarkivet:HiWord LoWord spara minne >Nyfiken på en bra formel som fångar en liten delyta i en bild. Bilden lägger jag upp på måndag eftermiddag så att ni inte tror att jag glömt detta. Ursäktsa dröjsmålet med bilden. Har varit på Mallorca en vecka. Ett annat problem var att bilden (finns på denna adress: http://www.scenrum.nu/public_files/ritningar/2581101a.pdf) jag fick var i pdf-format och jag vet inte hur man tar in en pdf-fil i en picturebox. Även bokningssystemet jag ska göra kommer troligtvis att flyttas fram. men jag skulle även vara intresserad att få hjälp att lösa problemet. du kan ju ta en screenshot av PDF-filen och spara den som JPEG så har du löst det problemet iallafall.. Intressant problem. jpg är inget bra format för svartvita bilder eller bilder med skarpa konturer som t.ex en skärmdum. Ja detta är ett bra exempel på där vektorgrafik .wmf det absolut bästa alternativet. Sa Bull. Hej! Allt beror nog på hur stor utmaning man vill att projektet skall vara för dig. Du kan ju använda API eller databas och då kanske du lär dig nåt på vägen? Annars hade man ju kunnat använda 500 labels i en Array och sen skapa loopar för att kontrollera (räkna antalet platser, plocka ut alla tomma platser och lägga dom på ett annat ställe osv.)Bild problem
Skulle vara tacksam med exempel eller om man kan lösa det på andra sätt!
Hoppas det inte är så stort problem!
MVH/MarcusSv: Bild problem
Sv: Bild problem
Beror ju till stor del på bildens uppbyggnad, och hur dynamisk applikationen skall vara.Sv: Bild problem
Om du ändå ska göra en sån koll genom att titta i bilden så är det troligtvis inget stort problem att utöka det till att man ska kunna klicka i.
Varför har du den typen av lösning överhuvudtaget? Det mest rimliga är ju snarare en textfil eller nåt...
Nåväl; Det du skall göra är att du ska kolla vilken färg det är på en viss punkt (en punkt per plats), till exempel genom att lägga bilden i en picturebox och sen titta med Point (x, y).
Problemet är hur du väljer vilka punkter du skall kolla i.
Är platserna uppsatta i ett rutnät är det urenkelt. Fråga efter formel om det är så.
Det beror helt på situationen hur du gör. En beskrivning av bilden hjälper.Sv: Bild problem
Du får editera bilden i tex PaintShop på så sätt att alla lediga platser
har en "spot" med bestämd färg.När man sedan klickar på den så skiftar man
färg med SetPixel. 500 Labels låter inte kul.
Skulle vara intressant att få ta del av bilden,ett litet tidsfördriv att lösa ditt problem.Sv: Bild problem
I'll be back!
Du får gärna skicka den till mig under svenpon@telia.com.
Har funderat en stund,och kommit fram till att man lagrar alla platsers X Y koordinater
i en enkel databas , sedan kan man plocka recordsetet med hänvisning till platsnr.
Då kan du enkelt via en TextBox skriva in vilken plats som är såld/upptagen
eller om du vill det klicka på platsen.Sv: Bild problem
>Fråga efter formel om det är så.
Nyfiken på en bra formel som fångar en liten delyta i en bild.Sv: Bild problem
Alternativt kan man ju ha en liten radie kring en xy-koordinat, fast då blir det ju lite mer räknande.
/AndersSv: Bild problem
Beror på. Det jag menade med "fråga efter..." är om det handlar om ett enkelt rutnät.
Är det ett "modifierat" rutnät, typ skevt eller roterat, så är det fråga om ganska enkla matrismultiplikationer.
Är det värre ändå så kan det i värsta fall röra sig om uppdelning av polygon i trianglar och sen tre orienteringskollar för att se om punkter ligger inom trianglarna.
Och sen finns ju varianten med radie från en punkt, men det kräver ju cirkelformade sektioner.
Slutligen finns ju hybriderna, halvcirkel + rektangel, till exempel. Men jag vill se bilden först! Skicka gärna till mig i min mail; finns i visitkortet (skriver inte gärna ut den med tanke på spam).Sv: Bild problem
Uppskattar all er hjälp!
Tack för ert intresse att hjälpa till & än en gång, ursäkta dröjsmålet. Sv: Bild problem
Lösningen beror lite på hur noggrann du vill vara. Antingen definierar du ett antal fyrhörningar (typ "ritar ut"), och letar sedan igenom dessa med någon smart algoritm. (du kan till exempel dela in bilden i några delrektanglar som i sig innehåller platserna)
Utan att ha kollat allt för noga på bilden så tycker jag mig dock se att det handlar om flera nästan radiella rader, med centrum kring scenen. Då kan det bli tusan så mycket lättare om det funkar; då kollar du bara radie från mittpunkt och vinkel, så vet du vilken plats det är frågan om.
Har inte tid just nu men jag ska försöka titta lite närmare på det här...Sv: Bild problem
Jag skulle nog helst se den konverterad till en WMF fil.Sv: Bild problem
/Per Ericsson