Har ett formulär med en textruta men hur gör jag för att användaren inte ska behöva tabba till Sökknappen utan det ska räcka med att trycka enter direkt? Jag vet inte om det är det du menar, men Commandbutton har en egenskap som heter Default. Testa att sätta den till True. Inte riktigt vad jag menade. Hej. Det hade nog funkat men jag ska ha in ett personnummer och maximerat till 10 siffror därför tar den inte ytterligare en tangentinmatning. Jag är rädd att jag inte riktigt förstår vad du menar. Min grej funkar väl? kanske det här kan lösa dina problem... Hej om du anväder peters förslag men låter bli att sätta maxläng och lägger in en egen test på längden då? DaPe har rätt, du ska markera "Sök" knappen och ändra "Default" till True, då funkar det....SetFocus-fråga
Sv: SetFocus-fråga
MvH Dan "DaPe" PerssonSv: SetFocus-fråga
Har ett formulär med en textruta och två knappar en Sök och en Avsluta. När användaren skrivit in texten vill jag att han bara ska behöva trycka enter utan att flytta fokus till Sökknappen. Om du tänker på hur en spara som ruta fungerar, där skriver man in ett filnamn och sen kan man trycka på Enter direkt utan att flytta fokus till Sparaknappen.Sv: SetFocus-fråga
Om jag förstod rätt så brukar jag lösa det såhär
Private Sub txtNamn_KeyPress(KeyAscii As Integer)
If KeyAscii = 13 Then
cmdSok_Click
KeyAscii = 0
End If
End Sub
/PeterSv: SetFocus-fråga
Sv: SetFocus-fråga
Iaf när jag testar det hemma hos mig...
Mvh Dan "DaPe" PerssonSv: SetFocus-fråga
Private Sub txtNamn_KeyUp(Keycode As Integer, NÅGRA VARIABLER)
If Keycode = vbKeyReturn Then
Call cmdSok_Click
Elseif Len(txtNamn.Text) => 10 Then
cmdSok.SetFocus
End If
End Sub
Obs! har glömt bort vilka variabler man får med KeyUp
hoppas det funkar!
- mikael "metallman"Sv: SetFocus-fråga
Private Sub txtNamn_KeyPress(KeyAscii As Integer)
If KeyAscii = 13 Then
cmdSok_Click
KeyAscii = 0
Else
' Testa längd och vidtag lämpliga åtgärder till exempel användaren försöker klistra in en längre text. Diskavalificera användarens pågående åtgärd med att sätta KeyAscii=0
End If
End Sub
\Leif PSv: SetFocus-fråga