Hej! <code> Visst kan man optimera sig blå, men som ni ser är det inga tider att prata om... Behöver man verkligen optimera en funktion som ska räkna antalet citationstecken så att det tar 0.1 s istället för 0.3 s att utföra 50000 kollar? MAn ska inte optimer i onödan. Men om man förstår principen bakom koden man skriver så kan man ta vettiga beslut från början vilket leder till sabilar kod med bra prestand. Istället för att skriva ett projekt som man måste optimera, optimera men aldrig uppnår tillfredställande prestanda eller stabillitet. Nu missuppfattade du nog mig tror jag. ;)Räkna antalet " i variabel
Språk: VB6
En variabel innehåller x antal citationstecken. Hur låter man VB räkna ut hur många de är?
Med Vänlig Hälsning
Per EricssonSv: Räkna antalet " i variabel
Public Function getChrCount(sData As String, sFind As String) As Long
If (Len(sData) = 0 Or Len(sFind) = 0) Then Exit Function
getChrCount = UBound(Split(sData, sFind))
End Function
</code>
/JohanSv: Räkna antalet " i variabel
Utförs funktionen ofta kan man väl anstränga sig lite, men dessa tider är så små att det är mer krångel än nytta. När man känner att någon del av programmet känns lite slöare än resten kan man ju börja fundera, men att optimera bara för att optimera är oftast helt onödigt. Programutvecklingstiden kommer före i t.ex. såna här fall...Sv: Räkna antalet " i variabel
Om man ska göra något bör man först vet vad man ska göra och hur man bör utföra det.
Vem vill bli opererad av en kirurg som testar sig fram?Sv: Räkna antalet " i variabel
Vad jag tänkte var att sådana funktioner som används ofta kan man ha i en separat modul, och funktionerna i modulen är extremt-optimerade... Visserlige får man ju såklart tänka lite när man skriver sin vanliga kod, men t.ex. stränghantering är ju käsnligt, så att på den biten så skulle man kunna snabba upp det en bra bit genom att skriva funktionerna en gång för alla... :)