Hej! Undrar om någon vet om man kan styra ett rc-servo med hjälp av datorn. Alltså att man skickar signaler från serieporten eller parallellporten till servot så att det rör sig. Tja det finns en hel del moduler på www.kjell.com Sen kan han kolla under termometer-tråden. Där handskas man med parallelporten och styr saker. Har tittat på terometer tråden men får inte till det riktigt att datorn skickar ut +5 volt på någon pinne. Undar om någon som kan lite mer än jag skulle kunna göra ett enklare program som bara skickar ut +5 volt på pinne 1 och inget mer. Skulle uppskatta att se koden för ett sådant program!! :-) Svenpon har gjort ett program som testar lpt porten, borde stå med i termometertråden. Jag har alltså inget mer än bara datorn och servot och ska försöka styra det. Mitt operativsystem är ME. Ta hem mitt uppskick Programarkivet:Parallellport experiment Parallellport Ny Hej, du kan helt klart styra ditt servo med datorn. Det handlar bara om att du vet hur du ska få signalerna ut från datorn, vilket svenpons filer fixar:) Nu har jag fått det att fungera!! Nästan!!!!! Alltså jag har fixat så datorn skickar ut en signal till servot så det rör sig men problemet är att det bara rör sig åt ett håll. Det har med hur signalen från datorn ser ut. Så jag ska leta vidare för att hitta hur jag får det att röra på sig åt andra hållet!! Ahaaa, va trevligt, får man fråga vad du ska bygga?:) återkom gärna med info kring signalen :) Signalen för att styra servon är pulsmodulerad, testa med följande tider på pulslängden. Ja de här tiderna ser bra ut men jag vet inte om datorn hinner skicka ut en signal på 1ms. Ska försöka och låna ett mätinstrument och se hur signalen ser ut! Här är ett bra exempel där du med fördel kan vända på steken och använda API SleepStyra rc-servo med datorn!
Tack på förhand
FredrikSv: Styra rc-servo med datorn!
Ex denna så kan du styra mer en motorer
http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?88104Sv: Styra rc-servo med datorn!
Dock vet jag inte hur signalen till ett rc-servo ser ut.
/BSv: Styra rc-servo med datorn!
Sv: Styra rc-servo med datorn!
Har du installerat den externa drivaren för parallelporten?
Vad kör du för OS?
Du kanske kan tala om hur servot funkar ang styrströmmen? Jag menar hur vet den när den ska stanna?
Jag har läst på den här sidan och hoppas att jag förstått det rätt att servot har en +5 sladd och en - sladd och den tredje ska styra hur den ska vrida sig. Det ska den göra genom att skicka olika långa impulser på +5 volt till servot. Går det att göra detta med bara en dator alltså kan man få ut sånna signaler ur någon port på datorn?
/freddaSv: Styra rc-servo med datorn!
Läs det bifogade .doc Sv: Styra rc-servo med datorn!
Sen ordnar du till så signalen blir rätt, styrs servot av 5 volt så är det bara att anpassa signalens pulser eller hur det ska va, sen ska du ev ha nått motstånd.
1ms Min. utslag
1.5ms Neutralt
2ms Fullt utslag
/StefanSv: Styra rc-servo med datorn!
Du kör ut 5 v på en pinne kör Sleep(tex 1 ms) därfter kör du ut 0 V på pinnen. osv.