Hej Nu är inte jag hundra på om jag blandar ihop kontrollerna eller inte, men måste du verkligen använda en picturebox? Är det inte bara att lägga in sina kontroller på respektive sida? Hej Roland! SStab har egna sidor. Tabstrip är så knasigt uppbyggd så att man måste placera sina kontroller i en "Container" frame eller picturebox. Aha... :) Varför vill du göra den genomskinlig? Är det inte bar att fylla den medvad som ligger under. Jag gissar på att du har en bakgrundsbild du vill ska synas under kontrollerna? Tabstrippen i XP-Manifestläge har en av systemet egen färg vilken jag inte kommer åt. Och därför testade jag med att kunna få pictureboxen genomskinlig i stället. Är lösningen på spåret Glöm sista inlägget om plock färg. Går inte plocka färgen från Tabstrip. Tabstripen får ju sin fär från aktuellt tema. Du borde ju kunna hämta den med något API.Transparent
Använder en picturebox som behållare för kontroller till sidorna på en TabStrip.
Nu behöver jag få den transparent men det funkar inte.
Gör jag fel som använder en picturebox ?
Kan inte använda en frame p.g.a. att jag använder XP-manifest och då blir det fel med frames.Sv: Transparent
Sv: Transparent
Det verkar lite suspekt det du håller på med men kolla egenskapen
Borderstyle = 0 None
/Per Ericsson
PS. Tabstrip har väl färdiga sidor? Ungefär som du redigerar menyer?Sv: Transparent
Har för mig att Andreas haft synpunkter på att TabStrip var bättre men kommer ej ihåg varför.
För att få till XP-manifest måste man ha Tabstrip istället för SSTab som inte har stöd för manifestet.Sv: Transparent
En annan variant, som dock är jooooobbig är att skippa pictureboxarna och köra med visibla-egenskapen på allt & alla... :/Sv: Transparent
Sv: Transparent
Om man kan fånga färgen på Tabstripen kunde man sätta pictureboxen till samma färg och kasnke lösa problemet.Sv: Transparent
Hitta info på nätet och hade lösningsförslag på dels göra dem transparenta men en kanske enklare att plock Tabstrippens färg enligt
"I managed to be able to get the color, by passing the controls' handle, and then i set all the Option Buttons, CheckBoxes and Frames and PictureBoxes backcolor to the TabStrip's BackColor. Worked more than fine, and faster!"
länk till sidan http://visualbasicforum.com/t91676.html
Men jag vet inte hur man gör, någon som vet hur man plockar färg via controllen handle??Sv: Transparent
Eländig skit.
Får prova med mer transparent.
Om någon kommer på något så är jag tacksam.
(om jag kommer på något så återkommer jag givetvis hit)Sv: Transparent