Det här är inte direkt något problem, bara något störande :-D Som vanligt gäller det att förstå skillnad på Text och numeriska värde Men det där hjälper väl inte? provat att använda kommandot format : resultat = format(värde,"0.0") Är det så förbannat jobbigt att läsa igenom tre inlägg? Men det betyder också Niklas att du inte brytt dig om att kolla mitt förslag. Rätt meningslöst att starta en diskussion om det här, det händer bara lite väl ofta att folk skriver samma sak som andra, blir onödigt mycket inlägg för enkla saker... Tack för alla tips, det som fungerade bäst för mig var denna kod: Som sagt. Det är inte det som är bäst i längden. Timern är inte exakt, och det kan bli avrundningsfel med tiden. Använd istället den funktion som gör "Timer-StartTime", så har du en timer som är så exakt du kan få den.Angående timer i visual basic 6
Om jag nu har en interval på 100 på timern och sen ökas med 0.1 varje
gång som du ser nedan i koden, så blir det t.ex 0.5 , 0.6 , 0.7 , 0.8 , 0.9 , här blir det mongo , 1.1
Alltså det står inte 1.0 utan den tar bort decimalen(om jag inte ser fel), vilket inte är något problem som sagt men störande enligt mig:-D
Private Sub Timer1_Timer()
Text1.Text = Text1.Text + 0.1
End SubSv: Angående timer i visual basic 6
Option Explicit
Dim factor As Single
factor = factor + 0.1
Text1.Text = factor
End Sub
Du kommer att finna att 0.1 är värdelöst Textboxen hinner inte uppdateras var 100 ms.Sv: Angående timer i visual basic 6
1.0 blir ju fortfarande "1".
Du får använda Format("0.0", factor) iställlet. (osäker på exakt syntax, har inte testat)
Sen är det, precis som SvenPon säger, en dålig lösning. En bättre är:
Dim StartTime As Single
'I nån startrutin, till exempel Form_Load:
StarTime=Timer
'Slut på startrutinen
Text1.Text = Timer-StartTime 'Och med någon smart formatering av detta
Sv: Angående timer i visual basic 6
Jag skrev:
>Du får använda Format("0.0", factor) iställlet. (osäker på exakt syntax, har inte testat)
2003-09-16 23:40:39 Sv: Angående timer i visual basic 6
Det funkar utan dina Format trix.Sv: Angående timer i visual basic 6
Men för att bemöta:
1.Nej, jag hade inte kollat, det var därför jag skrev "men det där funkar <b>väl</b> inte?"
2. Nu valde jag att kolla och det blev inte korrekta resultat. Det blir 0.1, 0.2, osv., men vid 1.0 så blir det bara 1, och därefter blev det avrundningsfel. (2.999999)
3. Du skriver själv att det är en dålig lösning, och jag valde att visa hur det går till istället.
Tycker vi släpper det här nu...Sv: Angående timer i visual basic 6
Dim tid As Single
tid = tid + 0.1
Text1.Text = Format(tid, "0.0")