När jag laddar XP ikoner till min tooolbar blir bilden väldigt oskärpt med naggiga kanter. Inte lika bra som i tex toolbaren i explorer. Jag använder mig av VB 6.0 och undrar om denna version bara klarar av ett visst antal färger. Finns det ngn stanns i programmet där man kan ställa in att den ska klara av mer färger. Windows 98 ikoner är inga problem. Windows XP har en alpha kanal i bitmapen som anger hur genomskinlig en pixel är. Du kan försöka med att lägg till ett XP manifest kanske hjälper. Det fanns en sådan att ladda ner från denna sida för att få XP utseende på gränssnsittet. Hjälper den att få ikonerna tydliga också tror du. Du måste ha icner med Alpha kanal. Du kan hämta iconer och redigera ikoner med Microangelo. Jag har tagit hem Microangelo och testat, men får inte ikonerna att se bra ut. Ikonerna som jag använder är ju XP ikoner, har inte dom då alpha kanal. Kan jag inte bara ladda in färdiga XP ikoner i Microangelo och redigera ikonen där, eller? Kan inte du beskriva hur jag ska gå tillväga med ikonerna. Det vore sjyst? Beror troligen på att dina ikoner är av fel storlek så programmet få minska dessa procentuellt. Se antingen till att ha 32x32 pixlar, eller 16x16 på din ursprungsikon. På så sätt kommer inte bilden att behöva minskas med automatik. Har provat alla kombinationer på storlekarna som man kan ha i imagelisten. Så jag vet inte vad jag ska göra.Suddiga ikoner i toolbar
Sv: Suddiga ikoner i toolbar
Grejen är den att när jag laddar in bilderna i imagelisten så syns de utmärkt. Det är när jag kopplar bilderna till toolbaren det blir naggiga.
Jag är helt nollad!Sv: Suddiga ikoner i toolbar