Jag håller på med ett bokningssystem där man kan boka biljetter. Grejen är den att detta bokningssystem kommer att köras från flera datorer. När man ska boka biljetter så väljer man från ett combobox ett datum. Alla lediga platser för detta datum visas i en listview(lvwBiljetter). När man dubbelklickar på en rad i lvwBiljetter så visas biljetten i en annan listview(lvwBokade) i samma form fast till höger om lvwBiljetter, samt att biljetterna registreras i databasen som upptagna. Det är nu problemet kommer in. Som jag ser det måste du använda en AccessDatabas i ett nätverk Mitt förslag är att du skriver en server som tar hand om allt sådant åt dig, och så fort något händer i databasen så skickar den ut vad som hänt till alla klienter... :) Jag använder en accessdatabas för detta system. Systemet kommer bara att köras på två burkar, så jag kommer inte att ha ngn server utan dela ut mappen på den datorn som har databasen. Men hur fungerar replikering?, måste man göra inställningar i access? Replikering funkar så att det finns en Master som de övriga kör emot. Jag tykcer att du skall ha en server som klienterna kan ansluta till och ansluta till databasen. Varje gång någon klient ÄNDRAR i databasen så säger de till servern och servern säger till samtliga klienter ATT något har ändrats...Samtidighetsproblem
Föreställ er följande scenario:
1. Två användare(två datorer) tar fram lediga biljetter från samma datum.
2. Bägge dubbelklickar samtidigt på samma biljett för att boka den.
Hur löser jag detta. Jag vet att det finns olika låsningstyper men jag vet inte vilken jag ska använda för att inte detta ska bli ett problem. Det jag vill ska hända när användare1 och användare2 har framme samma biljetter i sin listview är att när användare1 dubbelklickar på en biljett för att boka och sedan användare2 ska boka samma biljett ska en msgbox visas "Biljett bokad" och sedan ska listview laddas om så att den bokade biljetten försvinner från listview.
Blev mycket men jag hoppas ni förstår vad jag menar!Sv: Samtidighetsproblem
Då kan man använda Replikering som är till för just detta problem.
Krångla inte till det med ADO Dao 3.6 duger perfekt till detta.Sv: Samtidighetsproblem
Kör att alla uppdateringsfrågor går via din server, medan läsningsfrågorna går direkt till databasen.Sv: Samtidighetsproblem
Sv: Samtidighetsproblem
Du har en replik databas på den lokala maskinen. Alla i ditt fall(2) uppdaterar
hela tiden Master i realtid. Sedan är det bara att blockera dom platser som
finns i Master om den Lokala försöker övrida en viss plats.
Jag gjorde ett prog för några år sedan som kör med denna teknik Access97 Dao 3.6
programmet jobbade mot en Master det fanns 4 lokalkontor som tog emot bilplatser
på färjelinjen Gotlandsbolaget.
Vi kan ta detaljerna vi mail.Sv: Samtidighetsproblem