Jag undrar om det går att ändra storleken på bilder i VB6? Det absolut enklaste sättet är att använda paintpicture. paintpicture tror jag inte funkar för den målar bara på en picturebox jag vill kunna använda picturebox.picture föra att skicka till pictureclip.picture. Set pictureclip.picture = picResultat.Image Tack det funkade med paintpicture och sedan köra .image om man ställer autoredraw = trueÄndra storlek på bild
Jag tänkte t.ex. ladda in en 800*600 jpg bild i en picturebox och sedan göra om den till en 640*480 bild.
Ett exempel som jag vill få att funka
man har 3 pictureboxar alla med autosize = true
man laddar in en jpg bild i picturebox1 med stoleken ex 800*600 med loadpicture i form_load
och sedan ska man förminska bilden till ex. 640*480 på något sätt och skicka den till picturebox2
och sedan för att kontrollera att det blev rätt gör man en picturebox3.picture=picturebox2.picture
och då ska storleken på picturebox3 vara 640*480
Det jag igentligen ska göra är ett pussel och jag kommer att använda pictureclip för att klippa pusselbitarna och då behöver jag ha rätt storlek på bilderna. Jag har tänkt göra det dynamiskt så att det ska funka med alla upplösningarna och att man ska kunna utnyttja hela skärmen för pusslet. Klart att det skull gå att ha flera olika versioner av samma bild på hårddisken men jag tycker det skulle vara smidigt om det skulle gå att lösa så här?
Har testat paintpicture och bitblt men med dåligt resultat. Så jag hoppas någon kan sin API och kommer med en bra lösning.
Tack på förhand DHSv: Ändra storlek på bild
<code>
picResultat.PaintPicture picOriginal.Picture, 0, 0, nyBredd, nyHojd
</code>
Vad är det med resultatet du inte blir nöjd med?
Ett annat sätt är att låta ditt program ändra skärmupplösnigen...
/TobiasSv: Ändra storlek på bild
Men det där med skärmupplösningen är ett möjligt alternativ men om man skickar ut det till en bredare skara så kanske någon med en kass dator testar den och bildskärmen/grafikkortet inte klarar upplösningen då blir det problem.Sv: Ändra storlek på bild
Men du behöer inte använda pictureclip, Skippa den kontrollen och rita själv med PaintPicture eller StrechBlt API anropet.Sv: Ändra storlek på bild
Jag trodde att .image och .picture gjorde ungefär samma sak men man lär sig något nytt varje dag :)
Du har rätt att man klarar sig bra utan pictureclip men jag såg att den fanns nu när jag började med pusslet och den kändes som den nästan var gjord för detta så det blev så.