Hejsan! Om jag inte tar fel så är väl alla fönster childs till skrivbordet?isf. borde du ju genom att få tag på skrivbordets handle kunna loopa igenom alla fönster och för varje fönster kolla titeln. Om titeln stämmer så har du ju handlen... Men hur det skal gå till vet jag inte... :/ Bara en gissning Det ska finnas kod för att kunna stänga av ett program med bara en bit av titeln, ska se om jag hittar nån länk till dig...Stänga av andra program
Jag undrar om det är någon som vet hur man kan stänga av andra applikationer i vb?
Tanken är ett program som stänger av Direct Connect åt mig vid vissa tillfällen. T ex klockslag eller liknande.
Problemet är bara, hur jag ska kunna nå DC och lyckas stänga av programet.
Jag har klarat av att göra det så att den stänger av program med hjälp av titelraden. Har man titelraden på programet, så kan man stänga av det, men problemet är att den måste vara identisk, och dc ändrar namnet beroende på vilka hubar man connectat till.
Så här ser koden ut nu:
<code>
CloseProgram ("direct connect")
</code>
<code>modul:
Option Explicit
Public Declare Function SendMessage Lib "user32" Alias "SendMessageA" _
(ByVal hwnd As Long, ByVal wMsg As Long, ByVal wParam As Long, lParam As Any) As Long
Public Declare Function FindWindow Lib "user32" Alias "FindWindowA" _
(ByVal lpClassName As String, ByVal lpWindowName As String) As Long
Public Const WM_CLOSE = &H10
'THIS WILL CLOSE AN APP BY CAPTION ONLY
Public Sub CloseProgram(ByVal Caption As String)
On Error GoTo EVT
Dim lngWin As Long
lngWin = FindWindow(vbNullString, Caption)
If lngWin = 0 Then Exit Sub
SendMessage lngWin, WM_CLOSE, 0&, 0&
Exit Sub
EVT:
Err.Clear
Resume Next
End Sub
</code>
Någon som vet något bättre?Sv: Stänga av andra program
Sv: Stänga av andra program
Edit: Den här verkar fungera: http://www.planet-source-code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=8784&lngWId=1
/Micke