Hejsan, En gissning: Så här skulle jag testa Tack för svaret men Om jag kör nedan fråga i immediate fönstret så ser det rätt ut. Är skrivarnamnet "hp psc 700 series" det samma som kö-namnet (share)? Det är inte ett kö/share-namn det är skrivarnamnet i kontrollpanelen. Det jag vill åstadkomma är en automatisk skrivarinstallation som måste ha ett namn som ser ut enligt: Sthlm Plan3 5 HP4600. Denna installation skapar en lokal skrivare med TCP/IP port mot nätskrivaren. Problemet löst,problem med mellanslag i sträng
Försöker köra ett Shell kommando med växel men växeln klipps av vid mellanslag i strängen. Nedan kod ska öppna skrivar Egenskaper för "hp psc 700 series" skrivaren men ger felmedelande att skrivaren inte hittas. döper jag om skrivarnamnet till bara "HP" så fungerar det. Finns det något sätt att använda " så detta Shell kommando skickar med hela strängen "hp psc 700 series"?
Exemplet jag testar med:
Private Sub Command3_Click()
Dim test As String
Dim skrivaren As String
Dim kommando As String
skrivaren = "hp psc 700 series"
kommando = "rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /p /n\\compaq2\" & skrivaren & ""
test = Shell(kommando, 1)
End Sub
Denna kommandorad fungerar om man klistrar in den direkt i Start-Kör:
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /p /n\\compaq2\hp psc 700 series
Om ni vill testa detta så byt ut compaq2 mot erat datornamn & hp psc 700 series mot skrivarnamnet på en skrivare ni har i kontrollpanelen.
Mvh
/ThomasSv: problem med mellanslag i sträng
<code>
kommando = "rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /p /n\\compaq2\""" & skrivaren & """"
</code>Sv: problem med mellanslag i sträng
kommando = "rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /p /n\\compaq2\" & skrivaren Sv: problem med mellanslag i sträng
Per Persson's förslag gav bara felet: "kan inte öppna egenskaper...fel stavat namn..."
och SvenPon's svar gav samma resultat som innan dvs. den hittar skrivaren som bara heter "HP" men inte skrivaren "hp psc 700 series".
i SQL satser kan man använda 'text' istället för "text", finns något liknande i VB ?
Mvh /ThomasSv: problem med mellanslag i sträng
?kommando
strängen genereras korrekt men den skickas till SHELL på fel sätt eller så skickar SHELL den felaktigt till OS...
Anropa könamnet. (\\servernamn\könamn)
Shares borde vara utan mellanslag.
/Mikael BjävecloSv: problem med mellanslag i sträng
Mvh
Detta är vad min kod skickade till kommandotilken:
Detta är vad som behövs för att det ska fungera
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /p "/n\\compaq2\hp psc 700 series"
Detta är koden som fungerar:
Private Sub Command3_Click()
Dim test As String
Dim skrivaren As String
Dim kommando As String
skrivaren = "hp psc 700 series"
kommando = "rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /p " & Chr(34) & "/n\\compaq2\" & skrivaren
test = Shell(kommando, 1)
End Sub
Tack för hjälpen alla
/Thomas