Får ett felmeddelande av typen Compile error 'Object does not source Automation events' när jag vill använda egendefinierade event i en webclass. För att deffinera ett event i en class modul, så gör du på följande sätt. Tack för svaret Fann en lösning, Ja, det måste man, minst ett event. Event i en Webclass
Jag anropar min class-module enligt följande
<code>Private WithEvents w As Classmodule_name</code>
Inser att det inte går att skapa eller använda class-moduler med event i sig i en webclass. Finns det däremot något annat sätt att få samma funktion som en event innebär i en webclass.
I Class-modulen behöver jag kunna anropa webclassen för att meddela framsteg och annan aktivitet som sker i class-modulen, utan att denna är helt klar med sin uppgift. Webclassen skall då skicka HTML till webbläsaren om detta.Sv: Event i en Webclass
Public class Foo
Public Event OnCreation( <input parametrar som du vill använda> )
När du gjort detta kan du deklarera en privat modul-level variable av typen Foo. Detta gör du med hjälp av WithEvent så som du gjort.
Private WithEvents fooFoo As Foo
Detta sager att instansen av Foo classen pekar på vill svara på eventet.
Du kan alltså skapa din metod för detta:
Private Sub fooFoo.OnCreation(.........)
…
End Sub
Antar att du gjort detta, fast du vill att klassen med eventet skall själv trigga detta klassevent? Du vill använda ex Klassen FOOs event i FOO? Eller vad menar du med webclass. Behöver nog en bättre förklaring är inte riktigt med.
JNSv: Event i en Webclass
En webclass är en speciell typ av class i VB. Med hjälp av denna kopplar jag ihop en HTM sida och VB. Jag kan ex använda Response.Write i min VB kod för att skriva något till min HTMl sida. Jag anropar min webclass från ASP sidan och kan skicka tillbaka HTML kod till samma sida. Någon typ av COM objekt är det, men med en specifik uppgift. Du skapar en webclass själv med hjälp av VB template IIS application i VB 6.
Se http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnvb600/html/msdn_wbclsprmr.asp
För kort intro om vad en webclass är.
Samma problem finns i en vanlig Module (icke objekt-modul). Jag kan inte skapa en instans med hjälp av withEvents från en module som inte är av typen Class module.Sv: Event i en Webclass
Definierade ett event i min class modul
<code>Public Event onCreate()</code>
Innan jag i det "svarande" objektet skapade en instans av class-modulen.
<code>Dim withEvents c As Classmodule</code>
Måste man ha definierat minst ett event innan man instansierat en classmodul med hjälp av withEvents?Sv: Event i en Webclass
Det är samma i ett vanligt VB .exe-projekt också.
/Egget