Hej Installera nämnda DLPortIO.dll Hej Sven Du får göra en loop som ligger och känner av porten när det så att Nu har jag inte själv testat men jag inbillar mig att det skulle gå att använda DirectInput som ingår i DirectX-paketet. Du kan använda dig av api anrop för att haneterar detta: Hej Hur du än gör så måste du loopa och scanna porten minst var 10 ms. Kolla in lite på DirectX4VB... HejHur man kontrollerar en Joystick i ett program
Jag hittade ett exempel på hur man kontrollerar en joystick i vb men får inte det att funka.
( Hur man kontrollerar en Joystick i ett program i trix och tips )
Det jag är ute efter är att starta en funktion när man trycker på knapp1 på joysticken.
Någon med tips kanske!
Använder vb6 i WindowsXp
Hälsningar
TobbeSv: Hur man kontrollerar en Joystick i ett program
Tillägg för Win2000 XP NT
DLPortIO.dll Scientific Software Tools, Inc
http://www.driverlinx.com/Software_Products/softwareproducts.htm
Hämta hem och installera Free PortIO
Ta hem Programarkivet:Parallellport experiment läs och begrundaSv: Hur man kontrollerar en Joystick i ett program
Man får tacka för tipset
Laddade hem dll'en och ditt program som jag sen satt och klipte och klistrade lite med
fick till en funktion som läser port 513 och adress 228 som är knapp1 på joystiken.
Så långt allting gott, sen återstår bara att få funktionen att känna av när knapp 1 trycks in automatiskt.
Hälsningar
TobbeSv: Hur man kontrollerar en Joystick i ett program
säga är dags att börja mäta. Klara Färdig Gå ,på Klara sätter du igång loopen
På Gå trycks knapp 1 ner Och du fångar GetTickCount, samma procedur vid
målgång . Du utför hela mätningen i ms sen snyggar du till tidvisningen som
nämnts tidigare.
Ps adress är 513 och 228 är det värde porten intar i neutralläge eller? Testa tryck
ner knapp efter knapp och kolla .Du kan väl berätta hur det är i nästa inlägg.
Om jag mins rätt så läser du 240 när knappen är nedtryckt och 228 uppe
Eller så är det tvärt om. Har ingen Joystick så jag kan kolla.
Const Mask1 = 16 Pinne 2 hög
Const Mask2 = 32 Pinne 7 hög
Const Mask3 = 64 Pinne 10 hög
Const Mask4 = 128 Pinne 14 hög
Do
If avläst Bytevärde And Mask1 = 16 Then 'knapp 1 har tryckts
'Läs av GetTickCount
-------
-------
Exit Sub
Loop
När du har bekräftat 240 eller 228 så kan Vi skruva vidare på en snygg Function.Sv: Hur man kontrollerar en Joystick i ett program
Har själv inte pulat med det, men som tur är har vi ju ett DirectX-forum numera :)
/EggetSv: Hur man kontrollerar en Joystick i ett program
http://www.mentalis.org/apilist/19F21F546E23F1C5992A133E1482DB7C.htmlSv: Hur man kontrollerar en Joystick i ett program
Jag testade denna funktion.
Smidigare sätt att få reda på om det finns en joystick och vilka knappar som trycks in.
Men Jag vill som när man trycker in någon tangent känner programmet av det automatiskt samma sak skall det var när jag trycker på knapp1 på joystiken så skall det visas i t,ex en label "1" och starta tiden och när jag trycker igen på knapp1 stanna tiden.
Mvh
TobbeSv: Hur man kontrollerar en Joystick i ett program
Kom på att du kan använda en .ocx Timer som jag har FreeWare. den klarar
ner till 1 ms. http://www.elprogramari.com/English/Download/Download.htm
RS Timer kolla även http://www.elprogramari.com/English/Index.htm mycket godis där
Startar alla samtidigt ? Hur lång tid är det mellan Start o mål ~ ?Sv: Hur man kontrollerar en Joystick i ett program
http://216.5.163.53/DirectX4VB/Tutorials/DirectX7/DI_Joystick.asp
/EggetSv: Hur man kontrollerar en Joystick i ett program
Ännu bättre, ska bygga om lite bara.
Tack för tipset.
Hälsningar
Tobbe