hej. Jag har ett jävligt jobbigt problem. Jag håller på med ett progg och jag kommer först till en mainform och därifrån kan jag klicka mig till ett annat form där jag skriver text i textfält och denna sparas i variabler vid klick på en knapp. Hur FAN ska jag kunna fixa variabeln så att den gäller över alla forms? Hej, Du kan loada dina forms från en modul vilket kan vara bra om man vill kolla/göra grejer innan man visar sitt formulär... Aaarghhhhhh!!!! ok... men nu är det så att jag inte vet vad en modul är... (slår mig själv i huvudet med min systemkamera i ovetskap)... kan nån förklara? I meny "Project" välj "Add Module"Variabler i flera forms
SNälla. Hjälp mig.
PS: Jag är ny på VB så en lite utförligare beskrivning vore bra ;)Sv: Variabler i flera forms
Skapa en modul för projektet och där en publik variabel som blir åtkommlig i hela projektet.
HTH
NickSv: Variabler i flera forms
typ så här kan det se ut i din modul
<code>
Option Explicit
'variabler som kan användas "överallt"
public int1 as integer
public str1 as string
'osv...
sub main()
Load frmForm1
Load frmForm2
frmForm1.show
end sub
</code>Sv: Variabler i flera forms
Skrev ett långt inlägg med flera kodexempel, men tyvärr hann browsern bli timeout:ad och allt försvann. Hinner inte skriva om det nu...*suck*
Trevlig helg...det ska jag ha...Sv: Variabler i flera forms
Sv: Variabler i flera forms
En modul är typ ett ställe att sammla alla dina vanliga funktioner, publika variabler o typer... typ ;) läs mer i hjälpen...