Någon som har något bra tipps om hur man skall gå till väga för att automatiskt(helst) hålla en access databas som ligger lokalt synkad med en som ligger på en annan server (web server) som man kommer åt via ftp. Fast uppkoppling finns. Det här finns säkert många vägar att gå för att lösa. Ett sätt är att leta efter kod till ett vbprogram som via ftp laddar hem en kopia av din databas och lägger den lokalt på valfritt ställe. Förslagsvis i det programmet som använder den lokala accessfilen och utförs varje gång du använder programmet. Ett alternativ kan vara att skriva ett vbprogram som gör det på bestämda tider. Om du kör Access så rekommenderar jag Replicering .Jag använder det på Kan man verkligen replikera en databas över internet? Nu har jag inte läst på rörande detta men ställer mig undrande till ditt förslag. En sak är att göra det internt över ett nät - men inte via internet. Hoppas dock jag har fel för det vore ju jättebra. Njaaa jag vet faktiskt inte men man jobbar ju via sökvägar , sökväg som sökväg eller ? Får hålla med om att ämnet var ganska "brett" när man sökte på... Detta skulle vara en bra lösning, men det kan ju bli problem om databasen börjar växa och bli stor.... > växa och bli stor.... Jo ja har skapat en replikerings databas och så, en master och en replica, kör access 2000. >Vad är anledningen till att du inte gillar ADO om man får fråga? Vill inte verka negativ, men fungerar verkligen detta?Hålla två databaser "synkade"
Alltså, ändringar som görs i den lokala databasen skall även föras över till den som ligger på en annan webserver, men ändringar har gjorts i "webb" databasen skall ju även på nått sätt hamna i den lokala databasen.
Lokalt "snackar" jag med databasen via eget vb programm.
/peterSv: Hålla två databaser "synkade"
Det finns ett mängd varningar här, inte minst rörande säkerhet men jag tror du är medveten om detta.Sv: Hålla två databaser
flera applikationer , funkar klockrent.
Du har en MasterDatabas som de övriga klienterna håller uppdaterad så fort
det händer något på lokal nivå. Typ reservdelslager där det gäller att vara
uppdaterad i realtid. Repliceringen är dubbelriktad så alla lokalkontor ser direkt
när det hänt något på Master. Ämnet är ganska stort sök på Replica.
http://search.microsoft.com/search/results.aspx?View=msdn&st=a&qu=Replica&c=4&s=2Sv: Hålla två databaser
Sv: Hålla två databaser
Edit : Nu har jag läst på det går Ett exempel tagit i flykten. Synkronisering
Och givetvis skall du arbrta med DAO 3.51 eller DAO 3.6 Jet 4.0 om du arbetar
mot renodlade Accessdatabaser . ADO är ett överreklamerat skit som inte håller måttet
och absolut inte mot Access.
Nu kommer någon "nisse" att skriver Att DAO är gammalt och ute, svaret blir "bull"
det finns och kunskapen/dokumentation finns och det är överlägset mot Access.
<code>
Dim Dbs As Database
Set Dbs = OpenDatabase("C:\Data\OrdEntry.mdb")
'Synkronisera mot Internetserver
Dbs.Synchronize "http://www.mycompani.myserver.com" & "/files/Orders.mdb", _
dbRepImpExpChanges + dbRepSyncInternet
Dbs.Close
</code>Sv: Hålla två databaser
Men det kodexempel du hade här, du har möjligen inget mer utförligare beskrivning av detta?Sv: Hålla två databaser
Sv: Hålla två databaser
Stor och stor om du befarar det så skall du inte använda Access.Det finns väl ett
rekommenderat max värde på storleken,men 10 000 recordset är väl ok.
Sedan är inte Replicering så komplicerat som man tror.
Du behöver 3 Subrutiner som du kan få av mig MakeMaster MakeReplica och
Synkronisering så är du igång. Det bästa är om du bygger databasen
på vanligt vis i Access 97 eller 2000 .Därefter gör man den till ReplicaMaster
Sen är det bara att åka. Om du kör Access 2000 behöver du DAO 3.6 Jet 4.0.Sv: Hålla två databaser
Men om jag kunde få de subrutinerna av dej, då använder du dej av DAO eller??
Jag har ju bara vanan från ADO men det funkar väll det andra med, så det vore snällt av dej om man kunde "få" dessa subrutiner av dej så karnse det löser sig.
Vad är anledningen till att du inte gillar ADO om man får fråga?
Jo inte menade jag att databasen kommer att bli så stor, men den behöver ju inte vara så månka Kb stor för att det karnse skall ta "onödigt" lång tid att hämta/ladda upp via ftp...Sv: Hålla två databaser
Trögt , onödigt komplicerat och fullständigt onödigt om man kör mot Access.
DAO 3.6 är det optimala verktyget mot Access Databaser.
Avskyr när nyare program har sämre prestanda än de gamla väl inkörda.
Jag skickar tre exempel Subrutiner som jag nämnt.Sv: Hålla två databaser
<b>Dim Dbs As Database
Set Dbs = OpenDatabase("C:\Data\OrdEntry.mdb")
'Synkronisera mot Internetserver
Dbs.Synchronize "http://www.mycompani.myserver.com" & "/files/Orders.mdb", _
dbRepImpExpChanges + dbRepSyncInternet
Dbs.Close</b>
Har svårt att förstå hur en "besökare" ska få rättigheter att ändra på filer på webservern utan att någon speciell programvara är installerad där.
/Johan