Hej, sitter här och pillar lite med arrays, och jag undrar om någon vet hur jag skall göra för att få fram alla veckodags namnen. Jag har gjort så här för att få fram alla dagarna: Omvandla variabeln som innehåller aktuellt datum enl denna princip. Tjenare !Problem med Datum och arrays...
'--------------------------------------------------------------------------------
Private Sub Form_Load()
Dim test As Date
datSelectedMonth = Now
Call GetMonth(datSelectedMonth)
End Sub
Function TotMonthDay(Optional UserDate As String) As Integer
If Not IsDate(UserDate) Then UserDate = Date
TotMonthDay = Day(DateSerial(Year(UserDate), Month(UserDate) + 1, 0))
End Function
Private Sub GetMonth(Data As Date)
'Get the first day of the month
Dim datFirstDay As Date
Dim intNumberOfDays As Integer
Dim i As Integer
Dim x As Integer
'Displays the selected month
'Clean the txtDay / lblDay
For i = 1 To TotMonthDay
lblDay(i).Caption = i
txtDay(i).Text = ""
Next i
End Sub
'------------------------------------------------------------
Men jag skull vilja få fram alla namnen på dagarna dvs "Mån, Tis...osv." i en separat label array.Sv: Problem med Datum och arrays...
Label1.Caption = Format$(Now, "dddd")
Du kan också testa tre "ddd"Sv: Problem med Datum och arrays...
Finns en vb funktion som heter weekdayname som returnerar namnet på dagen som motsvarar det numeriska värdet på dagen som du skickar in i funktionen. Men om jag inte minns fel som får du engelska namn, vilket kanske inte hjälper så mycket.
Ett annat alternativ är att du skapar en egen array med dagnamnen typ, dag(0) = "Måndag", dag(1) = "Tisdag" etc. och sedan använder dag(weekday(date)) för att plocka ut rätt dag. Glöm inte optional värdet som talar om på vilken dag du vill att veckan skall börja.
/C