Skulle vara intressant att höra era åsiker om en applikations användargränsnitt. Skall man hålla sig till Microsofts Windos Standard. Eller ska man gör på sitt sätt med blåa scrollbars, gröna menyer och lila bakgrund. Okej, det kanske va att ta i väl mycket. Men är det acceptabelt att bryta mot standarden? Vad i såfall tycker ni är tillåtet. Hur ser ni på det ny användar grännssnittet som kommer med windows xp? Vill du att det skall vara användarvänligt bör nog prorammet följa windows standarden .. gör ju inget om den avviker lite granna men betänk att användare är dumm i allmänhet, vilket resulterar i att de kommer känna sig osäkra om de inte känner igen miljön de arbetar i .. >Skall man hålla sig till Microsofts Windos Standard. Eller ska man gör på sitt sätt med blåa scrollbars, gröna menyer och lila bakgrund. Det viktigaste anser jag vara att det är möjligt för användaren att ändra det, dvs att det följer Windows Standard så att användarens inställningar i Utseende gäller. Dock är inte nytänkande fel, men när man ändrar utseende endast för att det inte ska se standard ut så har jag inte mycket till övers för det. Man skall bara frångå standard om antingen: Ok, man försöker göra ett användarvänligt gränsnitt. Är det inte lite grått o stelt, tycker folk då! Jag tycker man ska designa som man vill! Titta bara vad mycket bakgrundsbilder o teman folk använder i sina datorer för att få bort det gråa :-) Beror väl på vilken målgrupp som man har med sitt program. Som jag ser det så bör man, om man vänder sig till yrkesfolk med sitt program, hålla sig till standard medans när man vänder sig till privatpersoner så kan man sväva iväg (lite). I ett projekt körde jag med tonad bakgrund och vanliga gråa knappar, det blev riktigt snyggt eftersom det inte var "det gamla vanliga". Min åsikt är, efter att ha sett ett par riktigt "misslyckade" program, att man bör försöka följa standard så långt som möjligt. Programmet med egna färger kanske ser jättefint ut när man kör på sin egen dator, men om användaren har ändrat alla färger till helt annorlunda så kan det komma att skära sig oerherhört och kanske till och med bli oläsligt och därigenom oanvändbart. Frågå standarden om du har en bra anledning till det. Flashigt är en smaksak. Den vanliga grå standarden må vara tråkig men i mitt tycke är det ännu värre när någon GUIlligfierat sitt program och inte lyckats. Jag tycker. Man skall utgå från standerden och sen kan det ju finnas tilläg, plug-ins för olika teman etc... "Windows Standard" vs "Flashigt värre"
Sv: "Windows Standard" vs "Flashigt värre"
Standard. De användare som verkligen vill stöka om utseendet på sina program kan skaffa program som WindowBlinds.
>Men är det acceptabelt att bryta mot standarden? Vad i såfall tycker ni är tillåtet.
Beror helt och hållet på vad det är. Huvudsaken är att det är lätt att förstå hur en viss funktion i programmet fungerar, och det är oftast enklare om man håller sig till kontroller med standardutseende.
>Hur ser ni på det ny användar grännssnittet som kommer med windows xp?
Hade det påslaget den första veckan ungefär jag använde Whistler, men tröttnade efter ett tag. Så nu kör jag utan. Förhoppningsvis kommer det lite trevligare themes i framtiden.
MSSv: "Windows Standard" vs "Flashigt värre"
programmet blir lättare att använda eller tydligare aller man minskar risk för missförstånd
eller:
Användaren blir på bättre humör av det
- HansSv: "Windows Standard" vs "Flashigt värre"
Ale ThoorSv: "Windows Standard" vs "Flashigt värre"
Personligen vill jag ha standard men jag vill kunna påverka menyer m.m.
/JanneSv: "Windows Standard" vs "Flashigt värre"
Så tyckte i alla fall mina kompisar. Och dom är kräsna.
Man behöver inte överdriva med flashiga saker och så utan bara
ta det lite lungt i början.
/HjortenSv: "Windows Standard" vs "Flashigt värre"
OM man vill använda egna färger så måste man sätta ALLA till icke-system för att slippa tråkiga missar. Svart text på svart bakgrund till exempel ...
Ett alternativ kan vara att låta användaren själv välja genom att ha en funktion som ställer om programmets färger mellan system och egendefinierade. Om de egendefinierade sedan skall vara de användaren valt, eller ett "snyggare" alternativ programmeraren valt är ju mest en fråga om hur mycket tid man vill lägga ner på det hela.
Nu har det ju mest pratats färg, men en annan del i det hela är ju också om man ska använda andra former än de stela kantiga, vilka typsnitt, rörliga bilder och flashiga intron mm. Att det kan vara snyggt att göra annorlunda betyder ju inte att man måste tvinga användaren att titta på det varje gång de startar (t ex intro), så glöm inte att göra det möjligt att skippa den. Icke fyrkantiga former på formulären kan vara snyggt, men bör inte gå till överdrift. Typsnitt bör vara av en lättläst art, exempelvis Tahoma.
Det var mina idéer och förslag i debatten. Näste man till rakning. :)
/EESv: "Windows Standard" vs "Flashigt värre"
Se länken nedan för många bra exempel:
Interface Hall of Shame
http://www.iarchitect.com/mshame.htm
/JockeSv: "Windows Standard" vs "Flashigt värre"
Standrad är standrad för att det är en standard.
Man skall i regel aldrig frångå den. Men ibland behövs det så himla lite
för att liva upp en applikation.
Jag tycker exvis att MS nya msgrutor är rätt snygga, inloggningen i
Windows 2k, med den vita bården med mera.
Sedan beror det på vad det är för program.
Tänk er ett program där barn skall klicka på knappar beroende på vilket
djur som låter i högtalaren. Tänk om detta program ser ut som ett tungt
administrativt/ekonomi-program.
Eller motsatsen. Ett ekonomi-program från nån välrenomerad firma med
kossor på knapparna och grön bakgrund med gula ballonger.
/peterhSv: "Windows Standard" vs "Flashigt värre"
/ J