Hej Det beror på vad du vill uppnå. Du kan sätta formulärets Scalegrej till pixel - då får du fram koordinaterna i riktiga pixlar. problemet är att när jag tar vart musen befinner sig så får jag koordinaterna vart på skärmen den är inte vart i formuläret den är.. aha...Trash's kommentar ovan stämmer nog. Annars kan du ju ganska lätt använda Låter lite märkligt ,koden som fånga X Y skall ligga i Formens Mouse Down <code> <code> Jag tackar för alla svaren. Lite pinsamt jag använde mig av en API för att fånga upp musen var så inne på den lösningen att jag inte såg denna uppenbara framför mig.musens X,Y
Har ett formulär där jag vill fånga upp när användaren klickar på musen och vilka x,y kordinater den har då.
Så långt allt bra detta fixar jag, men problemet är att den tar vart på "skärmen" musen är och inte i formulärets x,y kordinater.
Måste man då räkna ut själv vad detta motsvarar eller fins det någon funktion som fixar detta....
Hopas att jag förklarade mig....
MVH ViktorSv: musens X,Y
Annars kan du använda TwipsPerPixel för något objekt, osäker på vilket(Screen.TwipsPerPixel ?)Sv: musens X,Y
Sv: musens X,Y
"koordinater + formens koordinater", (x+left, y+top)Sv: musens X,Y
eller MouseUp
Private Sub Form_MouseDown(Button As Integer, _
Shift As Integer, X As Single, Y As Single)
MsgBox Int(X) & " " & Int(Y)
End SubSv: musens X,Y
Private Sub Form_MouseDown(Button As Integer, Shift As Integer, X As Single, Y As Single)
Debug.Print X / Screen.TwipsPerPixelX & " " & Y / Screen.TwipsPerPixelY
End Sub
</code>
/JohanSv: musens X,Y
Private Sub Form_MouseDown(Button As Integer, Shift As Integer, X As Single, Y As Single)
Debug.Print Me.ScaleX(X, Me.ScaleMode, vbPixels) & " " & Me.ScaleY(Y, Me.ScaleMode, vbPixels)
End Sub
</code>
Denna är mycket bättre... (mer korrekt iaf)Sv: musens X,Y
Använder mig nu av
<code>
Debug.Print Me.ScaleX(X, Me.ScaleMode, vbPixels) & " " & Me.ScaleY(Y, Me.ScaleMode, vbPixels)
End Sub
</code>
som Trash tipsade om
När jag ändå är i gång så har jag en fråga till:
Jag ritar utt ett streck med Line(x,y) men när jag minemerar och sedan tar fram formulärt i gen så är linjen borta vad beror detta på?
//Viktor