Jag undrar om det går att bygga en applikation i VB som tar upp information från en databas och köra allt det på en CD, utan att installera något på hårddisken. JAg har för mig att det räcker att du har VB runtime filerna i samma katalog som EXE filen för att den skall gå att köra. Några frågor: 1. I detta fall är det Accesdatabas det gäller. Förslag: Om det räcker med att ha runtime i samma katalog: Gör ett prepare-installations-program eller vad man ska kalla det som vid uppstart kollar att t.ex. ado etc. är installerat, och om det inte är det så försöker den installerad det. Sedan när allt är klart så startar programmet det riktiga programmet... :) Tack för tipset.Köra databas på en CD med VB
Alltså att både databasen och applikationen ligger på en CD och att användaren kan plocka fram den information som den behöver?
För tillfället har jag gjort lösningen i ASP men då behövs ett externt program som gör att CD körs som en server, och det programmet kostar.
Vill bara veta om möjligheten finns.
Tack på förhandSv: Köra databas på en CD med VB
Förutsatt att ditt program inte använder några andra kompoinenter som måste instaleras. T.ex ADO måste installeras och COM komponenter.Sv: Köra databas på en CD med VB
1. Vad är det för databas du tänker använda? MsSQL? Access? Oracle?
2. Varför kan du inte ha databasen på en serverdisk? det borde väl vara den smidigaste lösningen?
/EmmaSv: Köra databas på en CD med VB
2. Föklara vad en serverdisk är.Sv: Köra databas på en CD med VB
Sv: Köra databas på en CD med VB
Problemet jag har är att jag måste produsera en skiva som inte får instalera en enda fil på användarens data.
Så jag måste se till att allt fungerar direkt från CD skivan oberoende vad som finns på användarens data.