Hur vet jag om en Double har tilldelats ett värde eller om den fortfarande är tom, Du får nog ha en variabel till där du anger om varibeln är satt eller inte. Om det inte finns något värde som varibeln aldrig kan få, då kan du sätta det från början, men det är inte bra, ifall användningen ändras kan det bli svårt att felsöka! Double är en tal! > If Test <> "" jo det var därför jag skrev "funkar ju inte" men häng nu inte upp er på det... Lite bakgrund, varför skall du testa om variabel har blivit satt ? Gör en identisk matris fast med boolean-värden. Du sätter de värdena du ändrar till true, och när du skriver ut dem så kollar du på boolean-matrisen istället. I och med att du dimensionerade så har dom med automatik intagit värdet noll (0) Gissar att du inte har läst frågan riktigt: Ok frågan verkar vara något kvasi tänkande. dvs "Bull" Fusklösnig kan vara att initiera med att sätta värdena till -1 och sedan testa om dessa intagit 0 eller större och då är de satta. Men va fan är det för fel med mitt förslag, då? =) Felet = du måste se till att du inte missar att skriva true varje gång du ändrar... Med min lösning så är det ju din lösning, fast kapslad så att du slipper bry dig om true-saken... ;)Hur vet jag om en Double har tilldelats ett värde...
OBS värdet kan vara noll (annars hade det inte varit så svårt..)
<code>
dim Test as Double
if Test <> "" then
'...
end if
</code>
funkar ju inte...
/bnSv: Hur vet jag om en Double har tilldelats ett värde...
/JohanSv: Hur vet jag om en Double har tilldelats ett värde...
Du kan inte jämföra tal och string!
<code>
dim test as Double
MsgBox test
</code>Sv: Hur vet jag om en Double har tilldelats ett värde...
En Double kan väl inte vara en tomsträng,eller hur tänker du ???
Du får Mismatch på satsen ovan.Sv: Hur vet jag om en Double har tilldelats ett värde...
Vad funkar i stället för if satsen ovan!? Sv: Hur vet jag om en Double har tilldelats ett värde...
Sv: Hur vet jag om en Double har tilldelats ett värde...
igentligen ser variablen ut så här:
Dim Volym(2,2,33) as Double
och när värdena ska skrivas ut vet jag inte vilka "celler" som blivit tilldelade något värde och jag vill inte skriva ut en massa noll-värden om dom inte blivit framräknade.
hängde ni med...?Sv: Hur vet jag om en Double har tilldelats ett värde...
If Test <> 0 Then eller If Test = 0 Then
Skulle de vara så djä... svårt att förstå ??? ;-)Sv: Hur vet jag om en Double har tilldelats ett värde...
>>OBS värdet kan vara noll (annars hade det inte varit så svårt..)
Dvs. den kan vara noll...
Mitt förslag på lösning:
Skapa en egen property istället och använd en privat array som du läser/skriv till ifrån din property. Till allt det här har du en booleansk array också som din property ändrar i när något skall ändras...Sv: Hur vet jag om en Double har tilldelats ett värde...
(Inte helt fusk eftersom man ofta tidigare gjorde liknande typ satte fät till High-value osv)Sv: Hur vet jag om en Double har tilldelats ett värde...
<code>
Dim dVolym(2,2,33) as Double
Dim bVolym(2,2,33) as Boolean
'Så fort du använder typ
dVolym(x,y,z) = 4
'så skriver du samtidigt
bVolym(x,y,z) = True
'Och så fort du vill veta om den är initierad skriver du
If bVolym(x,y,z) then
'Använd dVolym
End If
</code>Sv: Hur vet jag om en Double har tilldelats ett värde...