Någon som vet hur man gör en DDE koppling, dvs vad behövs i ett program för att kopplingen skall fungera och vad som skall anges i Windows filtyp under DDE? Otroligt att DDE fortfarande disskuteras. (Dynamic Data Exchange) den äldsta formen av dataöverföring. Jag har gjort ett program som skapar en fil som får filändelsen '*.kod'. Denna filändelse är associerad med icon som är registrerad och som finns i Mappalternativ, Filtyper. Här har jag angett som åtgärd att öppna. Program för att utföra åtgärden är också angiven. Eftersom endast programmet startas men inte filen som jag klickar på måste jag förmodligen bocka för Använd DDE vilket jag också gjort och som DDE-meddelande anger jag [Open("%1")] och program-namnet under Program. Dessutom har jag i projekt angivit i Linkmode 1-source. Men då får jag meddelande att filen inte hittas, så jag antar att antingen måste jag ha något tillägg i mitt projekt eller så skall i DDE-meddelande rutan vara ett annat kommando. Antar att du ska läsa in filen som du klickar på i ditt program...Klicka på icon skall öppna en fil - DDE
Sv: Klicka på icon skall öppna en fil - DDE
DDE funkar så här som ett telefonsamtal.
1. Lägg på luren
2. Slå numret
3. Vänta på svar
4. Lyft luren
5. Prata
6. Lyssna
7. Lägg på luren
I DDE termer blir det så här
With Object ' tex. Text1
1. .LinkMode = vbLinkNone
2. .LinkTopic = "vad skall Vi länka mot" ' "Excel | [SKATT.xls] SKATT"
3. .LinkTimeOut = 1000
4. .LinkMode = vbLinkManual
5. .LinkPoke eller LinkExecute
6. .LinkRequest
7. .LinkMode = vbLinkNone
End With
Jag har ett gammalt fungerand exempel mot just Excel.
Allt man gjorde med DDE gör man idag med OLE
Programmet Vi skall koppla upp oss mot måste vara startat eller
så får man starta med Shell.Programmet måste vara synligt.
i Excel måste arket vara sparat innan Vi kan koppla.Sv: Klicka på icon skall öppna en fil - DDE
Sv: Klicka på icon skall öppna en fil - DDE
I tex formulärets Load event så finns det en function som heter Command
Den returnerar argumentet som skickas med när du klickar på filen som är associerat med ditt program. Argumentet skulle då vara sökvägen/filnamnet på filen som du klickar på.
<code>
Private Sub Form_Load()
Dim strFilePath As String
If Command <> "" Then
strFilePath = Command
End If
End Sub
</code>