Jag har skapat ett fönster med AllocHandle api:et. Jag vill givetvis ha tag på handtaget för detta fönstret. Hur gör jag det? Med FindWindow? Jag anser det som en halvbra lösning i och med att det kan finas ett annat fönster med samma caption. Men om jag kör findwindow direkt efter jag har skapat fönstret borde det inte vara några större problem. Eller? Vilken är den bästa lösningen? Hej Jag antar att du inte hittade ditt gamla exempel, SvenPon.. de' lugnt jag låter google visa vägen.. :) >Jag har skapat ett fönster med AllocHandle api:et. Ups, menade allocConsole. Jag ska använda handtaget till api:et setwindowrect och getwindowrect. dvs, top, left, width, height, Zorder , always on top osv. Jag surfade runt lite och frågade bla på www.vbforums.com. De som svarade påstod att ett handtag aldrig ändrar sig och att returvärdet från AllocConsole är handtaget. Hur säker är du på att ett handtag kan ändra sig under runtime, Sven? Det finns en funktion som heter GetConsoleWindow som gör det du vill, men den är bara tillgänglig under Windows 2000 och senare. I princip är det inte meningen att konsollprogram ska bry sig om ifall de körs i ett fönster eller ej. ..Så det du försöker säga är att man inte kan få tag på något handtag för ett fönster skapat med AllocConsole i os_version<Windows 2000?Ta reda på handtag
mvh FransSv: Ta reda på handtag
>. Men om jag kör findwindow direkt efter jag har skapat fönstret
> borde det inte vara några större problem.
Handlern är färskvara dvs den kan ändra sig under
programkörningen.Du kan inte alltid lita på att
en handler är samma under hela programtiden.
Jag har löst detta en gång återkommer när jag hittat exemplet.
mvh
SvenSv: Ta reda på handtag
Det finns ingen Win32 API funktion som heter AllocHandle. Menar du kanske AllocConsole? I så fall, vad ska du med fönsterhandtaget för ett konsollfönster till?
>Men om jag kör findwindow direkt efter jag har skapat fönstret borde det inte vara några större problem. Eller?
Jag skulle inte räkna med att det funkar alltid.
MSSv: Ta reda på handtag
mvh Frans Sv: Ta reda på handtag
MSSv: Ta reda på handtag
Men vad är det jag skicka i det första argumentet i FindWindow?( då får jag ju reda på handtaget vare sig det är klokt eller ej..värt att testa iaf)
mvh Frans