Hmm fungarade inte... vad har jag gjort fel? Du kunde inte fortsatt i den gamla tråden? Tack för hjälpen. försökta att skriva in inlägget på samma plats men det krånglade. Men men när jag skiver som du har gjort in i modulen så vill jag att ett form med timer på skall hämta fram den tid som den har räknat fram. Men formen tar inte imot någon annan siffra än 0. 1an hamnade där av misstag. Okej, gör såhär: lägg till två command buttons och en label, klistra sedan in detta i formen: Det gjorde susset TACK!!!! Jag har suttigt med detta i 3 dagar. ge mig ditt kontonummer skall jag lägga in 50kr för hjälpen Roligt att det hjälpte.. behövs inga pengar, bara roligt att hjälpa till :)Timer i VB6
Public tid As Integer
Declare Function SetTimer Lib "user32" (ByVal hwnd As Long, ByVal nIDEvent As Long, ByVal uElapse As Long, ByVal lpTimerFunc As Long) As Long
Declare Function killTimer Lib "user32" Alias "KillTimer" (ByVal hwnd As Long, ByVal nIDEvent As Long) As Long
Public Sub TimerProc(ByVal hwnd As Long, ByVal nIDEvent As Long, ByVal uElapse As
Long, ByVal lpTimerFunc As Long)
tid = 1 + tid
End Sub
Public Function startTimer(interval As Long) As Long
startTimer = SetTimer(10, 0, interval, AddressOf TimerProc)
End Function
Public Sub stopTimer(idTimer As Long)
killTimer 10000, idTimer
End SubSv: Timer i VB6
Iaf så har du på nått sätt fått in en etta på ett ställe i koden.
Detta ska nog fungera:
<code>
Public tid As Integer
Declare Function SetTimer Lib "user32" (ByVal hwnd As Long, ByVal nIDEvent As Long, ByVal uElapse As Long, ByVal lpTimerFunc As Long) As Long
Declare Function killTimer Lib "user32" Alias "KillTimer" (ByVal hwnd As Long, ByVal nIDEvent As Long) As Long
Public Sub TimerProc(ByVal hwnd As Long, ByVal nIDEvent As Long, ByVal uElapse As Long, ByVal lpTimerFunc As Long)
tid = 1 + tid
End Sub
startTimer = SetTimer(0, 0, interval, AddressOf TimerProc)
End Function
killTimer 10000, idTimer
End Sub
</code>
/MickeSv: Timer i VB6
mvh WilliamSv: Timer i VB6
<code>
Dim lngID As Long 'För att lagra timerns ID
Private Sub Form_Load()
Command1.Caption = "Starta"
Command2.Caption = "Stoppa"
End Sub
Private Sub Command1_Click()
lngID = startTimer(1000) 'Starta timern med intervallet 1s och spara ID
End Sub
Private Sub Command2_Click()
stopTimer lngID 'Stoppa timern med hjälp av ID
End Sub
</code>
Och detta i en modul:
<code>
Public tid As Integer
Public Sub TimerProc(ByVal hwnd As Long, ByVal nIDEvent As Long, ByVal uElapse As Long, ByVal lpTimerFunc As Long)
tid = 1 + tid
Form1.Label1.Caption = tid 'Visa tiden i labeln på Form1
End Sub
startTimer = SetTimer(0, 0, interval, AddressOf TimerProc)
End Function
killTimer 10000, idTimer
End Sub
</code>
Hoppas det hjälper
/MickeSv: Timer i VB6
/WilliamSv: Timer i VB6
/Micke