Hur linjera text över varann. du kanske kan lösa det med vbTab? Som Herman redan påpekat så bör du använda en font där varje tecken är lika bred. Alternativ kan du "rita" ut texterna vid specifika koordinater. Visst går det att lösa med tabbar men det kan bli bökigt att avgöra hur många tabbar som ska användas. <code> Finns några alternativ där du inte behöver utföra någon beräkning. Normalt brukar tal var högerställda. Demmonsterrar det i mina exempelTeckenlängd
Tar två textsträngar som är lika långa i tecken. (Tex 10 tkn)
Vill sedan placera text (Tex 100) efter dessa som är linjerad under varann.
så här blir det:
ABCDEFGHIJ 100
WWWWWWWWWW 100
så här vill jag ha det:
ABCDEFGHIJ 100
WWWWWWWOWW 100
Hur lösa detta ???
Tackar för alla förslag men inget av dem fungerar beroendre på att
jag bara kan skapa strängen som sedan skall in i ett befintligt program som jag inte kan påverka över huvud taget. Vad jag borde testa med är någon typ av formel som
beräknar positionen.
Sv: Teckenlängd
text1.text = "ABCDEFGHIJ" & vbtab & "100" & vbcrlf & "WWWWWWWWWW" & vbtab & "100"
edit:
Funkade inte så bra föresten behövde två vbtab på första ;)
text1.text = "ABCDEFGHIJ" & vbTab & vbTab & "100" & vbCrLf & "WWWWWWWWWW" & vbTab & "100"Sv: Teckenlängd
Ett annat förslag är ju att använda en grid (t ex en ListView el dyl) för att visa dina data.Sv: Teckenlängd
str1 = "ABCDEFGHIJ"
str2 = "WWWWWWWWWWW"
txt = str1 & string(4-fix(form1.textwidth(str1)/form1.textwidth(vbtab)),vbtab) & "100" & vbcrlf & _
str2 & string(4-fix(form1.textwidth(str2)/form1.textwidth(vbtab)),vbtab) & "100"
</code>
alternativt om du har det i en listbox så kan du ersätta den med en listview i report-läge, det går att gömma kolum-rubrikerna och sätta så att hela raden markerasSv: Teckenlängd
Exempel 1 - sträng variabler med fast storlek:
<code>
Dim Column1 As String * 10
Dim Column2 As String * 10
Dim Result as string
Column1 = "ABCDEFGHIJ"
RSet Column2 = "100"
Result = Result & Column1 & Column2 & vbCrLf
Column1 = "WWWWWWWWWW "
RSet Column2 = "100"
Result = Result & Column1 & Column2 & vbCrLf
</code>