Hej! Hej Okej, jag tror jag får förtydliga mig lite.Fånga tangenttryck när programmet inte är aktivt.
Jag har ett litet program som klistrar in förvalda textsnuttar i ett ärendehanteringssystem. Tills nu har jag kört så att man klickar på en label för att detta ska ske. Men när en del användare är flitiga med tangentbordet, har frågan kommit upp om man inte kan koppla tex shift+f1, shift+f2 osv eller liknande kortkommando till programmet.
Problemet är nu att programmet i sig inte ska vara aktivt, det ska alltså bara ligga i bakgrunden och känna av när jag trycker tex CTRL+SHIFT+F1. Hur får jag programmet att fånga tangenttryckningar när det inte är aktivt?
/MagnusSv: Fånga tangenttryck när programmet inte är aktivt.
Har väl inte något konkret svar att ge men !
Du bör kolla in möjligheten att göra ett litet exe program
som inte har någon Form dvs ModulNivå SubMain.
Detta program skulle kunna ligga i bakgrunden och
utföra det du önskar.
Ungefär tål att tänka på ett tag till
mvh
SvenSv: Fånga tangenttryck när programmet inte är aktivt.
Jag har redan en exe-fil. snabbtext.exe som har ett litet formulär med 10 st labels numrerade från 1 till 10. I nuläget när man klickar på en av dessa labels så hämtas innehållet i en textfil, kopieras till urklipp. Sedan växlar snabbtext.exe till Lotus Notes (där vi har vårt ärendehanteringssystem) och klistrar in innehållet i urklipp där markören står.
Men det jag vill göra nu är att i samma exe-fil lägga till funktionen för att fånga upp kortkommando för varje snabbtext. Exempelvis om jag trycker CTRL+SHIFT+1 skall det motsvara att jag klickar på label nr 1.
Jag ska fortfarande ha kvar formuläret, för de som hellre arbetar med musen.
mvh
Magnus